Ellen Haeser: „Diktát módy už neplatí, oděv je formou sebevyjádření“

Moje oblečení je můj styl, můj styl je moje osobnost. Takto dnes přistupuje k oblékání nejen mladá generace a v módním businessu slaví úspěch firmy, které tento trend důrazu na osobitost dokáží podchytit. Nejde už o kvantitu a rychlé sezónní střídání stále nových a pomíjivých trendů, ale o objevování nadčasové krásy a trvalé hodnoty, trendem je „nový luxus“. O proměnách přístupu k oblékání a módě na veletrhu přednášela nizozemská trendová prognostička Ellen Haeser.

„Svět se mění, vyznáváme nové hodnoty a jsme svědky změn v přístupu nejen k módě, ale i k životnímu prostředí a životu vůbec. Jako spotřebitelé chceme najít svůj osobitý styl a takový nosit,“ řekla v úvodu Ellen Haeser. Kdo od její přednášky čekal tradiční přehled hlavních trendů, aktuálních barev a siluet, byl asi zklamán. Nizozemská specialistka se filozoficky zamýšlela nad proměnou životního stylu a jejími dopady do světa módy, kde mizí ustálená pravidla a padají bariéry. Ztrácejí se dříve ostré přechody mezi módou dámskou a pánskou, mezi formálním a neformálním oblečením. Ženy nosí maskulinní obleky, muži se nevyhýbají romantickým prvkům ani sukním. Od módy už neočekáváme určující trend, naopak hledáme exkluzivitu a diverzitu.

Klíčovým zdrojem inspirace je podle Ellen Haeser streetwear – móda ovlivněná velkoměstskou ulicí a stylem rapperů, se spoustou barev a prolínáním kultur. Velké značky haute couture tyto vlivy přejímají a reprodukují v luxusním provedení. Sebevyjádření a individualizaci oděvu usnadňují potisky s texty a různá loga. Důležitý je také návrat k historii, hledání krásy ve vintage kouscích a luxusních materiálech jako žakár, krajka nebo samet. Tyto oděvy vydrží v šatnících velmi dlouho a neztrácejí hodnotu. Historizující prvky se často vracejí v moderním hávu, třeba v kombinaci se sportovními doplňky nebo džínovinou.

Přibývá zákazníků, pro které oblečení už není jen spotřebním kusem oděvu, ale vyjádřením osobního stylu a postoje. Tito klienti neváhají investovat vysoké částky třeba do ikonických tenisek nebo kousků vyrobených přímo pro ně. S tím souvisí také rostoucí zájem o módu u mužů; prodej pánského oblečení podle Ellen Haeser roste od roku 2009 rychlejším tempem než dámského, i když celkový objem tržeb je stále výrazně nižší.

V módě pro příští podzim a zimu sehrají významnou roli doplňky jako ledvinky, tašky, batohy, ale i pásky nebo pokrývky hlavy. Individualizaci oděvu napomáhají nápadné kapsy, zipy a kapuce, důraz se klade na dokonalé řemeslné zpracování detailů. Návrat k tradici se projevuje westernovou inspirací a motivy z jezdeckého oblečení. Ve velkém se vracejí kostkované vzory, a to třeba i na kabátech, nosí se také nadčasové plédy. Přetrvává obliba leopardích a dalších zvířecích vzorů, které se nově objevují i v pánské módě. Nadýchané zimní bundy budou ještě více zvýrazňovat objem a znovu se u nich setkáme s fluorescentními barvami. Novinkou jsou pláště a zavadla z transparentních materiálů. Klíčovou barvou příští sezony má být žlutá a především okrová.

V závěru přednášky Ellen Haeser zdůraznila nutnost udržitelného přístupu k módě, příklon k přírodním materiálům a omezení zbytečného plýtvání. Místo vyhazování oblečení je podle ní třeba zamýšlet se nad jeho recyklací a restaurací, od rychlé módy bychom se měli posouvat k módě pomalé a k trvalým hodnotám. „Klíčovým poselstvím je, že diktát módy už skončil. Důležité je vybrat si osobní styl a edukovat takto i zákazníky, kterým můžete s výběrem osobního stylu pomoci,“ vybídla nizozemská expertka přítomné obchodníky.

Na přednášku navázala komentovaná módní přehlídka modelů, které Ellen Haeser osobně vybrala z kolekcí prezentovaných na veletržním mole. Aktuální trendy podle ní dobře ilustrují modely Ivety Řádkové, například huňatý šedý kabát nebo široké kalhoty s novinovým potiskem. Z kolekce značky Tramontana vybrala mj. kalhotový kostým s jemným květinovým potiskem a zaujaly ji také nápadné a zdobné pokrývky hlavy od ruské společnosti Level-Pro. Z kolekce značky Sanu Babu Ellen Haeser vyzdvihla nadčasové tyrkysové šaty s rozevlátou siluetou a u značky Avenir dobře reprezentuje trendy historizující kalhotový kostým z efektního zlatočerného žakáru. Trendovou inspirací jsou také osobité modely Lady Vyvialové s typicky objemnými bundami.

Foto: archiv BVV