Jubilejní 25. OPTA byla největším tuzemským setkáním odborníků, kteří pečují o kvalitu zraku

25. ročník Mezinárodního veletrhu oční optiky, optometrie a oftalmologie OPTA se vydařil.

Přední dodavatelé na český a slovenský trh se v profesionálním prostředí setkali s očními optiky, představili jim nové kolekce brýlových obrub a slunečních brýlí a seznámili je s inovacemi v oblasti korekčních i kontaktních čoček a přístrojové techniky. Za první dva dny navštívilo veletrh bezmála pět tisíc návštěvníků - registrovaných odborníků z oboru oční optiky, optometrie a kontaktologie. Celková návštěvnost by měla podle předběžného odhadu dosáhnout 5500 osob.

Poptávku po zboží oční optiky táhne pokračující růst ekonomiky spolu se stárnutím obyvatel a zvýšenými nároky na kvalitu zraku vlivem digitalizace společnosti. OPTA je už 25 let místem, kam prodejci z České i Slovenské republiky přijíždějí seznámit se s novinkami v oboru a uzavřít nové kontrakty. Veletrhu OPTA 2019 se zúčastnilo 150 vystavovatelů a zastoupených firem, podíl zahraničních účastníků přesáhl 58 %. Jak vyplývá z analýzy trhu, na veletrhu byli zastoupeni téměř všichni dodavatelé optického zboží do České a Slovenské republiky. V expozicích byly k vidění novinky 167 značek, především aktuální kolekce brýlových obrub a slunečních brýlí, dále korekční čočky, kontaktní čočky, optické i oftalmologické přístroje a související zboží. Spolupořadatelem veletrhu je Společenstvo českých optiků a optometristů, odbornými partnery Optická unie Slovenska a Česká kontaktologická společnost.

Dějištěm odborného doprovodného programu bylo OPTA FORUM v pavilonu V. Zaslouženou pozornost vzbudily přednášky dvou zahraničních expertek. Francouzská designerka Caroline Abram poradila optikům odlišit se od ostatních a zaměřit se na určitou skupinu zákazníků. „Není potřeba prodávat padesát značek, stačí jich jen pár, ale musíte vědět, proč jste si tyto značky vybrali, jaký je jejich příběh a pro koho jsou určeny,“ doporučila.

Nizozemská expertka Ellen Haeser ve své přednášce shrnula hlavní směry, které ovlivňují zákaznickou poptávku a vývoj v oboru oční optiky. Trendy v obrubách a slunečních brýlích zasadila do kontextu oděvní módy, proměn životního stylu i chování spotřebitelů. Apelovala také důraz na kvalitu a trvanlivost místo rychlého střídání trendů.

Velký zájem byl také o přednášku věnovanou historii československého designu v oboru brýlových obrub a o téma legislativních novinek v souvislosti s novým systémem úhrad.

Již počtrnácté se konala soutěž o nejlepší exponáty veletrhu TOP OPTA, v níž hodnotitelská komise vybírala z dvanácti produktů. Výrazně se zde odrazilo zvýrazněné téma veletrhu Design v oční optice a optometrii. V kategorii Brýlové obruby a sluneční brýle zvítězil exponát JIMMY CHOO BEE/S, který na veletrh přivezla společnost SAFILO. V kategorii Brýlové a kontaktní čočky, jejich úpravy a zušlechtění uspěly dva exponáty: povrchová úprava Rodenstock X-tra Clean a samozatmavovací kontaktní čočky ACUVUE® OASYS with TransitionsTM od společnosti Johnson & Johnson. Model Wiggles z kolekce Lumberjack od vystavovatele BEKWOOD EYEWEAR / Ondřej Bek nejvíce zaujal porotu v kategorii Design v oční optice a optometrii. Bodovala také firma SAGITTA, která vyhrála kategorii Technologie v oční optice s digitálním čtecím zařízením s umělou inteligencí OrCam MyEye 2.

Ceny byly předány na velkolepé OPTA PARTY v hudebním klubu SONO centrum a nešlo o jediné slavnostní vyhlášení. Oceněny byly také firmy, které nevynechaly ani jeden ročník veletrhu, kvůli jejich počtu se vžilo označení Sedm statečných. Jde o firmy AMBG, INTEROPTIC, JOHNSON & JOHNSON, MI OPTICS, OMEGA OPTIX, SAGITTA a SOVER. Tyto firmy se také zúčastnily pátého ročníku projektu Design & Trend - výstavy vzorových aranžmá výloh prodejen oční optiky. Charitativní přesah veletrhu potvrdila společnost ALCON Pharmaceuticals, která předala šek na 50 000 Kč dětské Léčebně zrakových vad ve Dvoře Králové nad Labem. Organizátorem OPTA PARTY bylo Společenstvo českých optiků a optometristů v úzké spolupráci s Veletrhy Brno. Hlavním partnerem byla firma SAFILO, stříbrným partnerem společnost SAGITTA.

Řekli o veletrhu:

Václav Antonín, prezident Společenstva českých optiků a optometristů:
Letošní ročník byl dobrý a jsem s ním spokojen. Je to veletrh nejen pro český, ale i pro slovenský trh, letos přijelo ze Slovenska hodně lidí. Všechno proběhlo tak, jak jsme plánovali, i když samozřejmě vždycky může přijít víc lidí. Oslava 25. ročníku byla důstojná a Opta Party byla perfektní.

Gabriela Císařová, ředitelka projektu
OPTA potvrdila svou pozici B2B veletrhu číslo jedna nejen pro Českou a Slovenskou republiku, ale svou vysokou úrovní patří soucasně k významným veletrhům ve střední a východní Evropě. Jeho kontraktační charakter ve spojení se společenským rozměrem je unikátní a pochvalují si ho jak vystavovatelé, tak návštěvníci.

Jiří Mikulecký, manažer obchodu společnosti Safilo:
S Optou 2019 jsme spokojeni, jelikož jsme se potkali s našimi zákazníky a ukázali jim naše novinky, které se líbily. Mohli jsme se potkat také společensky a pobavit se na Opta Party. Budu se těšit na další Optu v příštím roce.

Jaroslav Majerčík, jednatel společnosti SAGITTA Brno:
OPTA je velkolepým představením vystavovatelů nejenom z České a Slovenské republiky, ale stále častěji i zahraničních subjektů. Pouze porovnání se silnou zahraniční konkurencí vede ke zvyšování kvality domácích vystavovatelů, jejich stánků, zboží, jednotlivých exponátů. Kdo se projde Optou, vidí, že se nemáme za co stydět a že jsme rovnocennými konkurenty zahraničních firem ve všech ohledech. Musím poděkovat také Veletrhům Brno, které nám vytvářejí výborné podmínky, abychom se mohli kvalitně prezentovat a představit to nejaktuálnější, co na evropském i světovém trhu v oboru oční optiky existuje.

Ondřej Bek, majitel a designér společnosti Bekwood:
Na Optě jsme letos poprvé a byla skvělá. Nečekali jsme, že to bude až tak super. Nasbírali jsme spoustu kontaktů ze spousty optik a jsme spokojeni. Cena v soutěži Top Opta mě překvapila a moc potěšila, protože je to pro mě srdcový projekt. Ceny sbíráme po čtyřech letech tvrdé práce a je to opravdu krásná odměna.

Ellen Haeser, designérka a trendová specialistka, Nizozemí:
OPTA je skvělý veletrh, protože je tady všechno. Vidím tu velké značky, o kterých mluvím ve svých prezentacích o trendech. Ale je tu i velká nabídka v nižších cenových kategoriích. Dnes jsou veletrhy pod tlakem, proto velmi oceňuji, že v Brně si veletrhy pořád drží vysokou profesionální úroveň.

David Klváček, Commercial Manager Vision Care společnosti  Johnson & Johnson:
OPTA je nyní  na českém trhu jedinou akcí svého druhu a rozsahu. Vnímám jako velmi přínosné, když mohou čeští oční specialisté každoročně v určitém termínu počítat s akcí, kde pod jednou střechou najdou řadu firem z oboru, seznámí se s aktuálními novinkami a mohou se se svými kolegy vzájemně inspirovat. Pro vystavovatele se jedná o zajímavou příležitost z prodejního hlediska. Zároveň je účast na Optě i otázkou image, což vyplývá z dobrého jména veletrhu.

Michal Vymyslický, Professional affars manager ECE cluster, ALCON Pharmaceutical:
Potěšila nás možnost představit na Optě naše nové produkty a rozšířené portfolio. Je důležité, že se tu setkáme nejen s našimi stávajícími zákazníky, ale i s těmi, se kterými dosud nespolupracujeme. Můžeme tady naslouchat potřebám našich zákazníků a v neposlední řadě je OPTA také společenská událost, kde se potkávají lidé z oboru a mohou ho posunout zase o trochu dál. Jsme rádi, že jsme tu mohli být, a těšíme se na další ročník.

Jana Getlíková, Brand Manager společnosti Omega Optix:
OPTA je pro nás jedinečná možnost, jak prohlubovat spolupráci a snažit se stále lépe pochopit zákaznické potřeby, stejně jako těžkosti při podnikání. Osobní kontakt je na Optě klíčový, protože nám na našich zákaznících záleží a chceme být součástí jejich rozvoje. Zároveň nejde pouze o prezentaci výrobků, ale celkově o edukaci odborné veřejnosti. I v oblasti oční optiky jde vývoj velice rychle kupředu a je nutná vzájemná komunikace mezi dodavateli, odběrateli a odborníky v oboru.

Luboš Nerad, obchodní manažer společnosti AMBG:
AMBG má Optu jako prioritu a není to jen o výstavě a prezentaci zboží. Optu vnímáme jako místo, kde můžeme být tři dny blízko našim zákazníkům. Není to jenom o nabídce a prodeji, ale hlavně o setkávání se skvělými lidmi. Naši zákazníci jsou nároční, ale právě to nás posouvá dále.

Jiří Kaiser, jednatel společnosti MI.OPTICS:
OPTA je příjemná profesionální platforma. V přátelské atmosféře se tady každý rok potkáváme s našimi zákazníky i s konkurencí. Je dobře, že u nás máme oborovou výstavu, která je sice menší, ale naprosto srovnatelná s těmi, které vidíme jinde po Evropě. A je fajn, že se už stává i výstavou mezinárodní.

Pavel Šebík, spolumajitel společnosti SOVER:
Každý trh potřebuje nějakou více či méně pravidelnou akci spojenou se setkáváním odborníků, prezentací novinek, odbornými přednáškami apod.  A je vždy na vyspělosti a požadavcích toho konkrétního trhu, zda taková setkání realizovat jednou či vícekrát ročně, v pronajatých prostorách hotelu či na výstavišti s maximálním komfortem pro všechny. Jsem přesvědčen, že náš český, resp. česko-slovenský trh takovou akci jasně potřebuje a brněnské výstaviště pro ni díky své poloze v rámci Česko-Slovenska, svým zkušenostem a tradici nabízí vhodné podmínky.

Michal Bubik, jednatel společnosti INTEROPTIC:
Hlavním přínosem OPTY pro naši společnost je možnost setkání s našimi obchodními partnery, prezentace novinek a hledání nových obchodních příležitostí. Je důležité, aby OPTA zůstala i v budoucnu pro odbornou veřejnost zajímavá a inspirativní, oční optici by měli vnímat celou akci rovněž jako společenskou událost.

26. mezinárodní veletrh oční optiky, optometrie a oftalmologie OPTA se uskuteční od 13. do 15. 3. 2020. Těšíme se na shledanou!