STYL

Übersetzung nicht verfügbar.

Ellen Haeser: „Diktát módy už neplatí, oděv je formou sebevyjádření“

Moje oblečení je můj styl, můj styl je moje osobnost. Takto dnes přistupuje k oblékání nejen mladá generace a v módním businessu slaví úspěch firmy, které tento trend důrazu na osobitost dokáží podchytit. Nejde už o kvantitu a rychlé sezónní střídání stále nových a pomíjivých trendů, ale o objevování nadčasové krásy a trvalé hodnoty, trendem je „nový luxus“. O proměnách přístupu k oblékání a módě na veletrhu přednášela nizozemská trendová prognostička Ellen Haeser.

„Svět se mění, vyznáváme nové hodnoty a jsme svědky změn v přístupu nejen k módě, ale i k životnímu prostředí a životu vůbec. Jako spotřebitelé chceme najít svůj osobitý styl a takový nosit,“ řekla v úvodu Ellen Haeser. Kdo od její přednášky čekal tradiční přehled hlavních trendů, aktuálních barev a siluet, byl asi zklamán. Nizozemská specialistka se filozoficky zamýšlela nad proměnou životního stylu a jejími dopady do světa módy, kde mizí ustálená pravidla a padají bariéry. Ztrácejí se dříve ostré přechody mezi módou dámskou a pánskou, mezi formálním a neformálním oblečením. Ženy nosí maskulinní obleky, muži se nevyhýbají romantickým prvkům ani sukním. Od módy už neočekáváme určující trend, naopak hledáme exkluzivitu a diverzitu.

Klíčovým zdrojem inspirace je podle Ellen Haeser streetwear – móda ovlivněná velkoměstskou ulicí a stylem rapperů, se spoustou barev a prolínáním kultur. Velké značky haute couture tyto vlivy přejímají a reprodukují v luxusním provedení. Sebevyjádření a individualizaci oděvu usnadňují potisky s texty a různá loga. Důležitý je také návrat k historii, hledání krásy ve vintage kouscích a luxusních materiálech jako žakár, krajka nebo samet. Tyto oděvy vydrží v šatnících velmi dlouho a neztrácejí hodnotu. Historizující prvky se často vracejí v moderním hávu, třeba v kombinaci se sportovními doplňky nebo džínovinou.

Přibývá zákazníků, pro které oblečení už není jen spotřebním kusem oděvu, ale vyjádřením osobního stylu a postoje. Tito klienti neváhají investovat vysoké částky třeba do ikonických tenisek nebo kousků vyrobených přímo pro ně. S tím souvisí také rostoucí zájem o módu u mužů; prodej pánského oblečení podle Ellen Haeser roste od roku 2009 rychlejším tempem než dámského, i když celkový objem tržeb je stále výrazně nižší.

V módě pro příští podzim a zimu sehrají významnou roli doplňky jako ledvinky, tašky, batohy, ale i pásky nebo pokrývky hlavy. Individualizaci oděvu napomáhají nápadné kapsy, zipy a kapuce, důraz se klade na dokonalé řemeslné zpracování detailů. Návrat k tradici se projevuje westernovou inspirací a motivy z jezdeckého oblečení. Ve velkém se vracejí kostkované vzory, a to třeba i na kabátech, nosí se také nadčasové plédy. Přetrvává obliba leopardích a dalších zvířecích vzorů, které se nově objevují i v pánské módě. Nadýchané zimní bundy budou ještě více zvýrazňovat objem a znovu se u nich setkáme s fluorescentními barvami. Novinkou jsou pláště a zavadla z transparentních materiálů. Klíčovou barvou příští sezony má být žlutá a především okrová.

V závěru přednášky Ellen Haeser zdůraznila nutnost udržitelného přístupu k módě, příklon k přírodním materiálům a omezení zbytečného plýtvání. Místo vyhazování oblečení je podle ní třeba zamýšlet se nad jeho recyklací a restaurací, od rychlé módy bychom se měli posouvat k módě pomalé a k trvalým hodnotám. „Klíčovým poselstvím je, že diktát módy už skončil. Důležité je vybrat si osobní styl a edukovat takto i zákazníky, kterým můžete s výběrem osobního stylu pomoci,“ vybídla nizozemská expertka přítomné obchodníky.

Na přednášku navázala komentovaná módní přehlídka modelů, které Ellen Haeser osobně vybrala z kolekcí prezentovaných na veletržním mole. Aktuální trendy podle ní dobře ilustrují modely Ivety Řádkové, například huňatý šedý kabát nebo široké kalhoty s novinovým potiskem. Z kolekce značky Tramontana vybrala mj. kalhotový kostým s jemným květinovým potiskem a zaujaly ji také nápadné a zdobné pokrývky hlavy od ruské společnosti Level-Pro. Z kolekce značky Sanu Babu Ellen Haeser vyzdvihla nadčasové tyrkysové šaty s rozevlátou siluetou a u značky Avenir dobře reprezentuje trendy historizující kalhotový kostým z efektního zlatočerného žakáru. Trendovou inspirací jsou také osobité modely Lady Vyvialové s typicky objemnými bundami.

Foto: archiv BVV


Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše