Translation is not available.

Výstavištěm se proženou historické vozy. Brno Revival nachystal novou trať

Historické buggatky, aerovky, sidecary, závodní motocykly, škodovky, tatrovky, ale také Alfy Romeo se budou o víkendu 23.–24. června prohánět po brněnském výstavišti.

Auta i motorky se na brněnské výstaviště vrátily loni po padesáti letech a po velkém úspěchu se akce Brno Revival – festival rychlosti mezi pavilony koná i letos. Navazuje na legendární závody, které diváci milovali a zejména v šedesátých letech 20. století byly fenoménem.

Videoupoutávka zde.

Současné diváky čeká po oba dny několik desítek „závodů“. Nebude se však měřit čas, ani se nebudou vyhlašovat vítězové,“ vzkazují pořadatelé. Jde o tu krásu… Jedna jízda potrvá zhruba 13 minut a program je jimi našlapaný od rána do večera. A kdo by zmeškal vůz svého srdce v akci, může si jej prohlédnout u pavilonu A.

Oproti loňsku změnili pořadatelé trať. Letos jezdci kompletně obkrouží staré jádro brněnského výstaviště. Pojede se od „áčka“ k pavilonu G, mezi pavilony V a F směrem k „céčku“ a pak zpět k pavilonu A u hlavní brány. 

Někdejší slavná trať vedla mezi G – A – C a říkalo se jí rohlík. Měla totiž dvě prudké obrátky před C a G a jednu pozvolnější před pavilonem A. Měřila jen 1 700 metrů a nejdelší rovinka měřila jen 450 metrů, ale diváci se hrnuli. Poslední závod se na trati rohlík odehrál v roce 1967. Pořadatelé novodobých závodů dohledali, že stroje mezi pavilony burácely už ve 30. letech, našli plakát a fotografie z roku 1935. Šlo o motorky ‒ patnáct let předtím, než začaly soupeřit na Masarykově okruhu. Na výstavišti se občas závodilo i ve 40. a 50. letech, ale zlatý věk zažily v letech 1961 až 1967, kdy si automobiloví fanoušci svérázně připomínali osvobození Rudou armádou.

Trať je sice pozměněná, ale povrch zůstává podobný. „Jezdci pojedou po asfaltu, betonu, žulových kostkách a dvakrát přes koleje,“ uvedl Karel Kupka z pořádajícího Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko. Diváci podle něj mají možnost blízkého kontaktu s dráhou a otevřené depo dnes na moderních okruzích není běžné. „Atmosféra závodů, tak jak ji znali naši rodiče, by měla být nastolena,“ dodává.

Brno Revival ale pro návštěvníky nachystal také v pavilonu A2 výstavu současných i dobových vozidel, doplňků a služeb. Návštěvníci se budou také moci těšit na burzu konanou v pavilonu A1 a přilehlých venkovních plochách či výstavu historických vozidel do roku 1990 na náměstíčku před 1. bránou.

Aby se návštěvníci naladili už před příchodem na výstaviště, mohou přijet historickou tramvají.

Osobnosti motoristického sportu a historické skvosty

I letos v depu potkáte bývalé účastníky závodu Mezi pavilony z šedesátých let, piloty formulí 3 – Otto Buchbergera a Karla Mencla, stejně tak jako reprezentanty z pozdějších let Josefa Michla, Mirka Krejsu a další.

Velmi pestrá bude i přehlídka závodních a sportovních strojů v jednotlivých jízdách. Na dobu první republiky, Elišku Junkovou, Masarykův okruh a také na závod 1000 mil čsl. vzpomeneme v první jízdě, kde návštěvníci uvidí speciály značek Bugatti, Invicta, Salmson, ale také tuzemské Aero, Jawa, Tatra, Wikov, Z.

Druhá jízda bude patřit poválečným závodním vozům Aero Minor, Jiskra, Škoda, ale také populárním monopostům Tatra 607.

Na dobu největší slávy závodu Mezi pavilony v šedesátých letech dá vzpomenout jízda formulí 3 včetně tehdy úspěšného továrního vozu Škoda F3 či vozů Drak Otto Buchbergera.

Pokračování historie monopostů nabídne jízda formulí Metalex Škoda, Easter a Mondial z let 70. a 80.

Atmosféru závodů mistrovství Evropy na starém brněnském okruhu připomene několik dalších jízd cestovních vozů z různých časových období tuzemských i světových značek.

Z motocyklistů se předvedou esa naší závodní silnice Bohumila Stašu a Petera Baláže. Další mistr republiky Bedřich Fendrich oslaví právě v sobotu 75 let. Nebudou chybět ani další mistři Stanislav Klátil, Milan Dobiáš, Jiří Král, Pavel Vašíček, Jiří Mrkývka nebo František Vala. Miloš Sedlák a Honza Vaněček se ukážou na motocyklech.

Z motocyklů se představí plejáda továrních závodních strojů převážně značky Jawa. Na trati uvidíme dva čtyřválce 350 typu 673. Právě před padesáti lety měl s touto jawou premiéru František Šťastný na Velké ceně Československa a dojel třetí.

Nezanedbatelná nebude ani kategorie sidecarů. Na volné ploše bude probíhat burza náhradních dílů, v pavilonu A výstava, prezentace dílen a klubů. Kdo přijede historickým vozidlem, může parkovat v areálu.

Brno Revival, festival rychlosti mezi pavilony je opravdovým svátkem historie motorismu. Přes 250 skvostů, které běžně neuvidíte, zde budou nejen vystaveny, ale i pojedou v plném tempu a navíc ucítíte jedinečnou vůni spáleného benzínu. Máte šanci zažít okamžiky, které se nemusí opakovat.

Více zajímavostí a podrobností z programu najdete zde.

More news from the fair trade