Mezinárodní strojírenský veletrh

SIEMENS ukazuje digitalizaci v praxi, představuje „chytrou“ závodní motorku i nový řídicí systém Sinumerik ONE

Společnost Siemens prezentuje na MSV v Brně několik novinek v duchu motta „Tvoříme digitální budoucnost průmyslu“. Na dnešní tiskové konferenci přímo na stánku v pavilonu P představili zástupci firmy novinářům například „chytrou motorku“, na které demonstrovali výhody využití cloudové platformy MindSphere, nebo první digitální nativní CNC řídicí systém Sinumerik ONE, kterým firma vybavila obráběcí stroj určený pro výuku na odborných školách.

Siemens na stánku předkládá i řadu dalších konkrétních ukázek, jak digitalizace může pomoci v celém životním cyklu stroje a výrobku od návrhu přes projekt, uvedení do provozu až po následný servis. „Na vlastním příkladu ukazujeme českým firmám výhody digitalizace. Zvýšili jsme produktivitu, zkrátili dobu vývoje, výroba je výrazně flexibilnější,“ říká Eduard Palíšek, generální ředitel Siemens ČR a ředitel Digital Industries.

Chytrá motorka

Například unikátně upravený závodní motocykl HONDA CBR 600RR firma Siemens vybavila čidly, která umožňují při tréninku nebo při závodě sbírat a analyzovat provozní data z motorky a jejího okolí, jako GPS souřadnice, nadmořskou výšku, rychlost, teplotu zadní pneumatiky či náklon motorky. Jezdec pak může vidět své chyby či nedokonalosti a zapracovat na nich při další jízdě. Motorku si dnes v Brně pochvalovala i Petra Fuchsíková, která ji v současné době testuje a která se řadí v amatérských závodech mezi špičku v ženském šampionátu jezdců bez licence, kdy je aktuálně druhou nejlepší evropskou závodnicí ve své kubatuře.

Zástupce firmy Tomáš Vítek dnes představil nejnovější trendy a ukázky 3D tisků, vznikajících v Siemensu s využitím vlastních technologií, a to na prototypu dílu pro závodní automobily, na upraveném dílu chlazení pro HP tiskárny a také na prototypu trysky proudového motoru rakety vyrobenou technologií DED, jenž používá naše vesmírná agentura a která slouží k transportu družic na oběžnou dráhu.

Sinumerik ONE

David Lingr hovořil o digitalizaci pro výrobní stroje a virtuálním zprovoznění digitálních dvojčat, díky nimž lze ověřit funkčnost obráběcích strojů ještě před tím, než jsou vyrobeny, a ukázal výhody digitalizace na konkrétním příkladu balicího stroje od firmy Viking Mašek. Tomáš Duba se pochlubil výukovým obráběcím strojem s řídicím systémem Sinumerik ONE, určeným pro školy, který je oproti klasickým CNC strojům menší, rychlejší a lehčí, takže může být umístěn i do běžné učebny. David Čežík se zaměřil na oblast servisu a digitálního sběru dat za pomoci Condition Monitoring a dalších nástrojů, s jejichž pomocí může být management firem efektivnější při výrobě a správě strojů a dokáže i lépe analyzovat a řídit své náklady.

Řešení pro firmy všech velikostí

Jak zaznělo na dnešní tiskové konferenci, v posledních letech dosáhly české závody Siemens vysokého stupně digitalizace, ať už v Mohelnici nebo ve Frenštátě pod Radhoštěm. Právě díky digitalizaci dokáže frenštátský závod vyrábět přes 70 000 motorů ročně. Jako první využívá digitální dvojče ve všech formách: digitální dvojče výrobku, výroby a výkonu. Digitální dvojče prototypu dokáže zrychlit vývojovou fázi, simulační programy umožňují ověřit chování motoru v různých podmínkách. Vlastní výroba se také plánuje a nastavuje s využitím digitálního dvojčete výroby, a to prostřednictvím Siemens softwaru Plant Simulation. Při návrhu nových výrobních linek využívá závod virtuální realitu – pomocí speciálních brýlí je možné si virtuální linku prohlédnout, vyzkoušet ergonomii práce, kolize, manipulaci, navážení materiálu atd.

„V naší expozici chceme ukázat, že digitalizace je to nejlepší řešení pro firmy všech velikostí, které si chtějí dlouhodobě udržet konkurenceschopnost a růst. Digitalizace se stává nedílnou součástí všech oblastí průmyslové výroby a Siemens je připraven podpořit všechny, kdo chtějí svou budoucnost s digitalizací spojit,“ říká Eduard Palíšek, který ve své úvodní řeči podotkl, že digitalizace se týká nejen velkých, ale i malých a středních firem, které však musí mít jasný plán a vizi, jak své firmy chtějí digitalizovat.