Brno jede! Industriální minulost, skryté poklady městských částí i multižánrový festivalový mix. Pořád je co objevovat

Město Brno se na veletrhu prezentuje jako inovátor turistické nabídky i marketingové strategie v cestovním ruchu. Stále nachází nová témata a v propagaci se nebojí kontroverze a upřímnosti, což přináší ovoce v podobě rostoucího počtu kvalitních návštěvníků. Loni jich přijelo už přes 800 tisíc.

„Nikdy nám nešlo o masovou turistiku, zaměřujeme se na kvalitu a chceme si turisty vybírat. Naše aktivity neoslovují jen návštěvníky města, ale inspirují i Brňany, aby prostřednictvím města poznávali sami sebe. Neopakujeme se a nebojíme se ukázat pravdivě,“ shrnula marketingovou strategii města ředitelka TIC Brno Jana Janulíková.

Jak na veletrhu informovala, letošním záměrem je vyjít z centra, více se zaměřit na městské části a objevovat nová témata v různých oblastech. TIC chce cíleně obracet pozornost k méně známým místům s unikátním géniem loci a komunitním životem. Brno už má velké jméno v oblasti architektury nebo gastronomie, ale podle Janulíkové by se mělo propagovat třeba i jako centrum designu, módy a moderních řemesel, což může přilákat zase jinou klientelu.

Průmyslové kořeny

Novinkou pro rok 2020 je projekt BRNO INDUSTRIAL, který ukazuje na kořeny města v jeho průmyslové historii. Industriální naučná stezka s 11 zastaveními v průmyslových objektech podél řeky Svitavy zpřístupní prostory, kam se návštěvník běžně nedostane a ani většina Brňanů o nich neví. Příkladem je místo, kde byla vyrobena první Kaplanova turbína na světě. Dále si můžete projít 12 zastávek stezky Moravský Manchester, kterou vytvořila spisovatelka Kateřina Tučková. Připomíná příběhy z období tří staletí, kdy bylo Brno centrem světového textilního průmyslu, a má i podobu týmové hry.

Pryč jsou časy „nudy v Brně“, dnes je živé centrum plné kulturních akcí naopak velkým lákadlem. Rozvíjející se brněnskou kulturní scénu na veletrhu ocenil i cestovatel Rudolf Švaříček: „Vždycky jsem říkal, že Brno je špička v alternativní kultuře a mně blízkém undergroundu. Byl jsem trochu za blázna, ale teď je vidět, že Brno neskutečně roste a špičkou kultury určitě je.“ Jana Janulíková poznamenala, že Brno v roce 2017 získalo titul město hudby UNESCO a zařadilo se do sítě 46 měst, pro něž je hudba jednou z priorit rozvoje. „Festivalová nabídka je letos tak napumpovaná, že se Brno stalo skutečně festivalovým městem,“ potvrdila ředitelka TIC Brno a připomněla třeba nový multižánrový festival Pop Messe Brno.

Opět Olympijský festival

Festivaly různého zaměření budou probíhat po celé léto a zdaleka nejde jen o hudbu. Živo bude také na výstavišti a v jeho okolí, kde se v létě chystá skoro třítýdenní Olympijský festival. Brňané i návštěvníci dostanou možnost nejen společně fandit českým olympionikům, ale hlavně vyzkoušet si na vlastní kůži některý z padesáti sportů.

Fenomén brněnského centra ovšem žije po celý rok a už teď se chystají příští Brněnské Vánoce – podnik, jehož věhlas dalece překračuje hranice města. „Právě jsem se dozvěděla, že Brněnské Vánoce byly druhým nejvyhledávanějším heslem na portálu agentury CzechTourism Kudy z nudy, což je skvělé,“ pochlubila se na veletržní tiskové konferenci Jana Janulíková. Detaily o všech chystaných akcích zjistíte na stánku města Brna a Jihomoravského kraje v pavilonu P.