Translation is not available.

Češi už neslyší hlavně na cenu, důležitý je i komfort při nošení a údržba oděvů

Rozsáhlý průzkum spotřebitelského chování byl realizován v sedmi zemích EU v druhé polovině roku 2019, na veletrzích módy o výsledcích informovala přednáška Ladislavy Zaklové ze sdružení Sotex Ginetex.

Pro módní průmysl je potěšující zprávou, že neklesá četnost nákupů. V Česku i v celé EU si 97 % spotřebitelů koupí minimálně jeden textilní produkt za půl roku, většina však nakupuje daleko častěji a 6 % Čechů (nebo spíše Češek) dokonce minimálně jednou týdně. Nejdůležitějšími kritérii nákupu jsou komfort, cena a vzhled, zato jen minimálně se spotřebitelé rozhodují podle země původu, značky nebo trendů. Ve srovnání se stejným průzkumem realizovaným v roce 2017 je dnes pro Čechy nejdůležitějším kritériem komfort, zatímco tehdy první cena se propadla až na třetí místo.

Velmi důležitou roli při nákupu hrají informace na etiketě. Dvě třetiny Čechů by se raději vyhnuly nákupu textilního výrobku, na kterém by nebyl uveden vhodný způsob ošetřování. Z informací na etiketě zákazníky zajímá v první řadě velikost, následuje materiálové složení, označení kvality a symboly údržby. Znalost jednotlivých symbolů údržby se u nás stejně jako v EU velmi liší. Zatímco symbol žehličky a pračky znají téměř všichni, v symbolech pro bělení a sušení se vyzná jen asi čtvrtina respondentů a symbol profesionální péče zná pouhých 15 % osob. Pozitivní však je, že když Češi symbol neznají, 52 % z nich si ho vyhledá na internetu.

Instrukce k údržbě většina lidí dodržuje, protože si chtějí výrobku užít co nejdéle a uchovat ho v co nejlepším stavu. Zároveň chtějí předejít problémům při praní a zapuštění barev. Asi třetina českých spotřebitelů se však doporučeními k údržbě neřídí a průzkum zjistil, že nejčastějším důvodem je odstřižení etikety. K tomu dojde zpravidla proto, že je etikety škrábou nebo jsou příliš dlouhé. Pro výrobce a obchodníky je to výzva, aby etikety umísťovali tak, aby nemohly dráždit pokožku. Na místě je také zvážit, zda je opravdu nutné používat globální etikety a dávat na ně tolik jazyků.