Nebojte se proužkovaných košil a fluorescentních barev

O proměnách obchodního prostředí i žhavých módních trendech jsme si povídali s Ing. Otakarem Petráčkem, jedním z nejúspěšnějších manažerů v historii českého textilního průmyslu. Předseda představenstva společnosti MILETA na veletrhu STYL převzal ocenění pro osobnost roku 2018.

Český textilní průmysl v posledních letech roste hlavně v oblasti technických textilií. Vy jste výrobci košilových tkanin, čili dodáváte do módní branže. Jak se české firmě podařilo uspět v tomto tradičním sortimentu, kde se často říká, že evropskou produkci válcuje Asie?

Musíte mít obchodní model, který umí Asii konkurovat. Vždycky říkám, že dnes už nepůsobíme v módním businessu, ale v logistice. Jsme perfektní dodávkově a velmi rychlí, což Číňan nikdy umět nebude. A pak je důležité něco, co neradi slyší moji kolegové – italští designéři. Celou dobu spolupracujeme s designovými studii v Itálii a díky tomu dokážeme prorážet prakticky kdekoliv na světě.

Společnost MILETA má 380 zaměstnanců, což je na české poměry v textilním průmyslu opravdu hodně. Český trh je vám určitě malý, kam všude vyvážíte?

Máme několik českých klientů, kterých si velmi vážíme, ale přibližně 98 procent produkce tkanin dnes exportujeme. Pokrýváme dodávkami prakticky celý svět. Z košiloviny utkané v Hořicích šijí krejčí od San Francisca až po Tokio. Vím také o spoustě osobností, které chodí v košilích z našich látek, oblékáme třeba americký filmový průmysl, slavné zpěváky, členy královských rodin. Odebírají od nás i velké módní domy. Děláme bavlnu a len, který je naší specialitou, takže když vidím na velkých přehlídkách lněné košile, vím, že materiál pochází od nás.

Jak takové obchodování na dálku funguje?

Jsme velkovýrobna malých dodávek. Dodáváme od dvou metrů na jednu košili, třeba krejčímu do Buenos Aires. Je to o business modelu, kdy máme dva a půl tisíce položek permanentně skladem a katalogy na třech tisících místech po celém světě. Objednává se on-line.

Potkáváme se na veletrhu STYL. Myslíte si, že český módní trh takový veletrh potřebuje?

Potřebuje ho český maloobchod, který obchoduje s módou. Veletrh STYL tady určitě má své místo, měli by se na něm prezentovat výrobci konfekce. Už v devadesátých letech jsem na něm dvakrát dostal ocenění Zlaté ramínko, to jsem tady byl ještě za jinou firmu. Dnešní ocenění pro osobnost roku mě velmi potěšilo a jsem na něj pyšný.

Prozradíte na závěr něco o módních trendech? Co se bude na podzim nosit?

My se připravujeme už na příští podzim. Vždycky jednou za přibližně sedm let přichází rok, kdy se nosí proužky, a ten je právě před námi. Nebojte se koupit cokoliv v proužku, protože nešlápnete vedle, pruhy budou módní jak letos, tak příští rok. Vracejí se také fluorescentní barvy, signální žlutá a oranžová, kterou známe z dopravních vest.