Mezinárodní strojírenský veletrh

Krásné prvorepublikové karoserie

Nad těmi ladnými tvary se tají dech. A stejně to fungovalo v době jejich vzniku. Magnety výstavy 100ries jsou kousky z prvorepublikových dílen Karosa Oldřicha Uhlíka a Karosárna Sodomka Josefa Sodomky. Aero 750 Sport Coupé a Aero 50 Dynamik, které se v Brně představují, jsou světovými unikáty. Aby se mohly znovu vystavovat na odiv, musely projít složitými rekonstrukcemi.

Světový unikát Aero 750 Sport Coupé na výstavu 100ries zapůjčil Tomáš Vališ.

Uhlíkova karoserie vznikla pro známou postavu pražské smetánky, Ottu (Otakara) Nimshause. Po karosáři chtěl, aby mu vystavěl vůz pro závod 1 000 mil československých a aby to bylo něco opravdu zvláštního. Zrodil se unikát s velmi pohlednou aerodynamickou karoserií na maličkém podvozku a se skleněnou střechou. Nimhaus musel kvůli technickým potížím závod v půli vzdát, auto poslal do „aerovky“ a pak se po něm slehla zem. Až po čtyřiceti letech jeho torzo našel jeden sběratel v Košicích. Putovalo od jedné renovace k druhé, až se dostalo do rukou Tomáši Vališovi a Ctiboru Šilhánovi. Jak dát neobyčejný originál dohromady jim poradil samotný Nimshaus v dopise – od barvy po tachometr.

Aero 50 Dynamik má ve svých sbírkách Regionální muzeum Vysoké Mýto.

 Aero 50 Dynamik se podařilo zachránit Regionálnímu muzeu Vysoké Mýto, jehož pracovníci se dostali v roce 2005 k vraku vozidla. Po náročné renovaci se představilo ve své někdejší kráse o tři roky později. Jisté je, že vysokomýtský karosář Josef Sodomka stvořil jedno z nejkrásnějších aut předválečného světa. Aerodynamický kabriolet měl originální stahování střechy bez pomoci vnějšího nůžkového systému, charakteristické kapkovité blatníky zakrývající polovinu kol, dlouhou šípovitou přední kapotu, dominantní masku chladiče a luxusně vybavený interiér. Neodmyslitelné jsou rovněž přední reflektory zapuštěné v blatnících a ploutev na zadním víku kufru. Eleganci podtrhovaly ozdobné lišty. Jediné minus bylo ve slabém motoru.