Na tuto otázku v neděli ve své přednášce odpovídala Jitka Hoskovcová z firmy TORUMIA, která se zabývá prodejem německých přípravků na ošetření obuvi či kabelek, vložek do bot, stélek a dalšího doplňkového sortimentu. „Z praxe víme, že dobře prodávat doplňkový sortiment je důležité a žádoucí. Zákazník tak získává kvalitnější servis a my jeho důvěru,“ říká přednášející v předváděcím centru pavilonu P.
![](../../../cdn/image/freeze/1800/EMxUBWAXUTWTGURdX3TIsg2ksulhgaIQ.jpg)
![](../../../cdn/image/freeze/1800/EMxUBWAXUTWTGURdX3TIsg2ksulhgaIQ.jpg)
Přednáška „Proč prodávat doplňkový sortiment“ byla určena pro všechny obchodníky, kteří se rozhodují, zda začít prodávat ve svých prodejnách doplňkový sortiment nebo kteří již tento servis poskytují a chtějí ho vylepšit. Jitka Hoskovcová se zaměřila na klady a rizika doplňkového prodeje a velkou část svého vystoupení věnovala motivaci prodavaček. „Zákazník půjde tam, kde bude mít nejen bezvadné boty či kabelky, ale i školený personál, který dokáže poradit, jak se o konkrétní věci starat a na co použít konkrétní produkt. Ze zkušeností víme, že minimálně padesát procent klientů v prodejnách takovou péči vítá. Velmi dobře působí, když na prodejnách mají prodavačky osobní zkušenosti s konkrétními produkty, mohou fundovaně poradit i ukázat, jak a čím své boty ošetřují,“ říká Jitka Hoskovcová s tím, že majitelé obchodů by neměli podceňovat jak produktové, tak obchodní školení a měli by vzdělávání svých zaměstnanců pravidelně opakovat.
![](../../../cdn/image/freeze/1800/q0h8jnstgsqT5JaeiSgOX8vMHF4GI3Bb.jpg)
![](../../../cdn/image/freeze/1800/q0h8jnstgsqT5JaeiSgOX8vMHF4GI3Bb.jpg)
Přednášející mimo jiné hovořila o tom, že cílem každého obchodníka je spokojený zákazník, který se do prodejny opakovaně vrací. Důvěra zákazníka ve znalosti personálu je proto klíčová. A jak motivovat prodavačky v jednotlivých obchodech? Podle Jitky Hoskovcové musí jít příkladem sám majitel či majitelka – svým pozitivním přístupem i odborností. Pravidelný kontakt s personálem dělá zázraky, stejně tak jako poděkování či ocenění za dobrou práci. Na druhou stranu nesmí chybět kontrola a důslednost při dodržování dohodnutých pravidel. Osvědčila se také finanční motivace prodavaček formou procent z prodeje. „Doplňkový sortiment nepředstavuje žádné velké podnikatelské riziko, chce to jen umět zrealizovat dobře promyšlený plán. Spokojeni tak mohou být ve výsledku všichni – zákazníci, prodejní asistentky i majitelé. Když zákazník odchází a usmívá se, nese si s sebou tašku s botami nebo kabelkou a ví, jak o nakoupené zboží pečovat, je to báječný pocit a odměna za vynaložené úsilí. A navíc zákazník nemá potřebu odejít ke konkurenci. Proto doporučuji důsledně se této činnosti věnovat a poskytovat plný zákaznický servis,“ říká Jitka Hoskovcová.