Mezinárodní strojírenský veletrh

Socha TGM se vrátí na výstaviště. Právě se odlévá

Zahájení MSV bývá vždy velká událost. Letos se k němu přidá ještě odhalení sochy Tomáše Garrigue Masaryka. Jde o kopii sádrového díla Otakara Španiela, které při otevření areálu brněnského výstaviště v roce 1928 dominovalo rotundě pavilonu A. Nová socha dostane bronzovou podobu a bude stát před rotundou. Její hliněná předloha vznikla na loňském jubilejním 60. MSV pomocí unikátních 3D technologií a umu sochaře. Momentálně se odlévá v podkrkonošské Horní Kalné. A opět je to věda.

7. října 2019 se po 91 letech na brněnské výstaviště vrátí socha Tomáše Garrigue Masaryka, jejíž sádrový originál zdobil v začátcích brněnského výstaviště zdejší rotundu, ale pak se ztratil, kdo ví kam.

Loni při 60. MSV a u příležitosti výstavy 100RIES - Legendy českého průmyslu její kopie ze speciální hlíny, či spíše modelářského polymeru, spatřila světlo světa díky dovednostem společnosti MCAE Systems a sochaře Ladislava Jezbery. Návštěvníci mohli přímo v pavilonu A sledovat Masaryky dva. Jednu sochu na základě 3D skenování a dalších 3D technologií frézoval robot KUKA, druhou "předchystanou" dokončoval sochař. Tahle se pak stala předobrazem bronzové podoby, která bude slavnostně odhalena u příležitosti zahájení letošního MSV. „Umístíme ji na nejdůležitější místo výstaviště, kterým procházejí při nejrůznějších společenských akcích nejvýznamnější hosté veletržních akcí,“ řekl Jiří Smetana, šéf marketingu a komunikace společnosti Veletrhy Brno.

Teď stojí v umělecké slévárně HVH v Horní Kalné a nadneseně se dá říci, že zde vytvořili další čtyři kopie, než odlijí finální bronzovou - silikonovou, sádrovou, voskovou a antukovou. Než vznikne forma pro bronz, je to věda. Do rukou se socha dostane všem 15 zaměstnancům slévárny, kterou proslavily hned v 90. letech práce pro Olbrama Zoubka či Vladimíra Preclíka. Dnes si do Podkrkonoší jezdí kontrolovat odlití či patinu umělci z celého světa, od Británie, po Indii. Pro americkou výtvarnici Karen LaMonte zde umějí udělat formu na odlití skleněných šatů, tak věrně vyrobených, že vypadají, jakoby v nich modelka pořád stála a záhyby vlnil jemný vánek.

Silikon, sádra, vosk, antuka a bronz

Ale vraťme se k Masarykovi. Nejdříve na něj zaměstnanci nanesli silikonovou hmotu, která vyplnila každý detail. Modrý materiál zpevnila sádra a socha se rozděluje na několik částí, aby šla později dobře odlít. Pak přišly na řadu dámy, které umějí pracovat s voskem a vnitřek kompletně zalily, vyštětkovaly a vymačkaly, taktéž do každičkého záhybu. Tvrdý chlazený vosk se vyťuká ze sádry, dopracuje podle potřeby. Ve fázi vosku se do dutin i zvenčí přidává speciální kovová "síť", odtokové kanálky, kudy později poteče vosk pryč. V tuhle chvíli ve slévárně nemají tropická vedra obvzlášť rádi. "Vosk měkne a celá práce by přišla vniveč. Takže máme k dispozici klimatizaci, používáme nádrže se studenou vodou, používáme i chladný sklep," popisuje spolumajitel slévárny Petr Hora.

Před námi tak leží voskové nohy od kolene dolů s botami, jemně propracovaná ruka, prezidentova hruď v obleku a samostatně hlava, na zbytku se v době exkurze pracuje. Co by se stalo, kdyby vosková část někomu spadla? "Může se začít úplně znovu," konstatuje Hora.

Vytvarovaný vosk pak zalije směs sádry s antukou, která vydrží i 700 stupňový žár. Právě tolik je nakonec v peci, když se z budoucí formy vypaluje vosk a odtéká kanálky ven. Trvá to při pozvolném zvedání teploty přesně týden. "Když je vosk kompletně venku, máme konečně hotovou formu a přichází na řadu bronz," líčí Hora.

Stojíme v jedné velké hale, na jedné straně je pec, na druhé zařízení podobné míchačce na beton, v němž se roztápí bronz. "Máme jej v takových cihlách, postupně je dovnitř házíme, dokud nemáme roztaveno potřebné množství. Menší sošky vylíváme přímo nakloněním, větší jako Masaryka pak po částech," říká Hora.

Vycizelovaný skvost

A je (skoro) hotovo. Vychladlá socha se opískuje a jde na svařovnu. Zde se musí precizně vycizelovat, jak říká šéf slévárny. Odbrousí se odtokové kanálky a případné nerovnosti, jednotlivé díly se svaří a vše vyhladí tak, že máte pocit, že třísetkilový kolos je vylit najednou.

Úplné finále pak znamená patinování, což je další věda. Zdejší rozesmátý expert na patinu má k ruce kbelík speciální kyseliny, hořák a vodu. Řídí se přáním zadavatelů, kteří si mohou vybrat barevnou škálu, od matně hnědé po úplně vycíděnou, přes různé kombinace obojího. V tuto chvíli nejčastěji přijíždějí umělci a do práce promlouvají. "Dnes jsem tu teprve podruhé a sochu pak uvidím až na výstavišti. Spolupráce je a vždy byla tak skvělá, že žádná kontrola už není potřeba," poznamenal sochař Ladislav Jezbera (rozhovor čtěte zde). Přestože mu robot s hliněnou verzí ušetřil měsíce práce, zejména nad Masarykovým obličejem sochař strávil ještě desítky hodin. „Stroj je velice přesný, za sochaře zaměří kompozici a vše výrazně usnadní. Jenže tato socha je specifická drobnokresbou modelace Otakara Španiela, který byl velice sofistikovaný modelér, jeden z nejlepších v českém sochařství. A tyto jemnosti není stroj schopný zkopírovat,“ upozornil Jezbera.

Prohlídku "Jak se lije Masaryk" absolvuje i Miloslav Drápela, jednatel MCAE Systems. Právě díky společnosti mohla vzniknout 3D technologiemi vyfrézovaná předloha (o projektu TGM90 čtěte zde). V kuřimském sídle mohou jeho návštěvníci obdivovat sochu TGM, kterou přímo na výstavišti vytvořil robot. Schválně zůstává v hrubém stavu, jakoby proužkovaná, jak ji ruka stroje postupně opracovávala.

Všichni zúčastnění - sochař Ladislav Jezbera, umělečtí slévači z VHV, Miloslav Drápela z MCAE Systems a vedení Veletrhů Brno - se potkají ještě jednou. Tentokrát na slavnostním odhalení staronové sochy TGM 7. října 2019.

Videoreportáž najdete například zde

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše