Übersetzung nicht verfügbar.

120 let existence českého motocyklového průmyslu

V roce 2019 jsme si připomněli stodvacáté výroční vzniku prvního motocyklu v Čechách, zásluhou pánů Václava Klementa a Václava Laurina. Oficiálně se podnikání věnovali od 1. ledna 1886, kdy byla firma Laurin & Klement zapsána do obchodního rejstříku jako výrobce jízdních kol.

Přes počáteční obtíže s odbytem si postupně kola značky Slavia, díky svým vynikajícím vlastnostem i obchodnímu úsilí majitelů firmy, získávala stále více zákazníků nejen na území monarchie. V roce 1898 se Václav Klement vydal na studijní cestu do Francie, kde se mimo jiné seznámil i s prvními motorovými dvoukolkami, a jednu z nich přivezl do Čech. Bylo to jízdní kolo značky Werner s pomocným motorkem umístěným nad předním kolem. Trpělo chronickými nedostatky a tak po mnoha neuspokojivých zkouškách nezbylo Václavu Laurinovi, než uvažovat o konstrukci motorového kola podle vlastních představ.

K definitivní koncepci dospěl, až když se zcela oprostil od schématu bicyklového rámu a pro motor navrhl rám speciální a umístil jej na místo, jak jej známe dodnes. 18. listopadu roku 1899 byly dva motocykly Slavia na známém cyklistickém oválu v Praze Bubnech předvedeny novinářům. Stroje Slavia firmy Laurin & Klement se rychle prosadily nejen v tuzemsku, ale i v Německu a Anglii. Pánové Laurin a Klement dbali nejen na kvalitu a příznivou cenu svých výrobků, ale též na šíři nabídky.

Jednoválcovou řadu doplnil v roce 1903 první evropský motor s dvěma válci do „V“, a v roce 1905 dokonce čtyřválec značky Laurin & Klement.  Jejich dílny opouštěly nejen motocykly sólo, ale i s předvěsnými, závěsnými i postranními vozíky, se vzduchem i kapalinou chlazenými motory. Pro prodejní úspěch bylo nezbytné zviditelňovat značku na sportovních podnicích. Jen v letech 1903 a 1904 se motocykly Laurin & Klement zúčastnily 64 závodů a v 56 z nich zvítězily (!).

Sportovním vrcholem značky, ale i českého motocyklového sportu, s velkým ohlasem i daleko za hranicemi mocnářství, bylo přesvědčivé vítězství Václava Vondřicha v Coupé Internationale ve francouzském Dourdanu v roce 1905, pokládaného za neoficiální mistrovství světa. Vedle Václava Vondřicha proslavili mladoboleslavskou značku pánové Narcis Podsedníček, Václav Vondřich, František Toman a Alexander Kolowrat.

Značka Laurin & Klement se věnovala výrobě motocyklů jen do roku 1906, přesto položila pevné základy budoucímu rozvoji tohoto oboru v Českých zemích a posléze v Československu. Jejího příkladu následovali s větším či menším úspěchem další výrobci. Od roku 1902 značky Walter a Orion, pak následovaly Torpedo, Achilles, Perun, Meteor. Později pak věhlasné ČZ, Itar, Jawa nebo Ogar. Sto dvacet let je dlouhé historické období, obsahovalo pozitivní, negativní i tragické společenské zvraty a ovlivnilo logicky i průmysl. Ten motocyklový v naší zemi zaznamenal období slávy a rozmachu, miliony vyrobených kusů, spoustu sportovních úspěchů a celosvětové uznání. Bohužel také období bezvýznamnosti. Máme se ale pořád k čemu vracet a být na co hrdi.