Motosalon

120 let existence českého motocyklového průmyslu

V roce 2019 jsme si připomněli stodvacáté výroční vzniku prvního motocyklu v Čechách, zásluhou pánů Václava Klementa a Václava Laurina. Oficiálně se podnikání věnovali od 1. ledna 1886, kdy byla firma Laurin & Klement zapsána do obchodního rejstříku jako výrobce jízdních kol.

Přes počáteční obtíže s odbytem si postupně kola značky Slavia, díky svým vynikajícím vlastnostem i obchodnímu úsilí majitelů firmy, získávala stále více zákazníků nejen na území monarchie. V roce 1898 se Václav Klement vydal na studijní cestu do Francie, kde se mimo jiné seznámil i s prvními motorovými dvoukolkami, a jednu z nich přivezl do Čech. Bylo to jízdní kolo značky Werner s pomocným motorkem umístěným nad předním kolem. Trpělo chronickými nedostatky a tak po mnoha neuspokojivých zkouškách nezbylo Václavu Laurinovi, než uvažovat o konstrukci motorového kola podle vlastních představ.

K definitivní koncepci dospěl, až když se zcela oprostil od schématu bicyklového rámu a pro motor navrhl rám speciální a umístil jej na místo, jak jej známe dodnes. 18. listopadu roku 1899 byly dva motocykly Slavia na známém cyklistickém oválu v Praze Bubnech předvedeny novinářům. Stroje Slavia firmy Laurin & Klement se rychle prosadily nejen v tuzemsku, ale i v Německu a Anglii. Pánové Laurin a Klement dbali nejen na kvalitu a příznivou cenu svých výrobků, ale též na šíři nabídky.

Jednoválcovou řadu doplnil v roce 1903 první evropský motor s dvěma válci do „V“, a v roce 1905 dokonce čtyřválec značky Laurin & Klement.  Jejich dílny opouštěly nejen motocykly sólo, ale i s předvěsnými, závěsnými i postranními vozíky, se vzduchem i kapalinou chlazenými motory. Pro prodejní úspěch bylo nezbytné zviditelňovat značku na sportovních podnicích. Jen v letech 1903 a 1904 se motocykly Laurin & Klement zúčastnily 64 závodů a v 56 z nich zvítězily (!).

Sportovním vrcholem značky, ale i českého motocyklového sportu, s velkým ohlasem i daleko za hranicemi mocnářství, bylo přesvědčivé vítězství Václava Vondřicha v Coupé Internationale ve francouzském Dourdanu v roce 1905, pokládaného za neoficiální mistrovství světa. Vedle Václava Vondřicha proslavili mladoboleslavskou značku pánové Narcis Podsedníček, Václav Vondřich, František Toman a Alexander Kolowrat.

Značka Laurin & Klement se věnovala výrobě motocyklů jen do roku 1906, přesto položila pevné základy budoucímu rozvoji tohoto oboru v Českých zemích a posléze v Československu. Jejího příkladu následovali s větším či menším úspěchem další výrobci. Od roku 1902 značky Walter a Orion, pak následovaly Torpedo, Achilles, Perun, Meteor. Později pak věhlasné ČZ, Itar, Jawa nebo Ogar. Sto dvacet let je dlouhé historické období, obsahovalo pozitivní, negativní i tragické společenské zvraty a ovlivnilo logicky i průmysl. Ten motocyklový v naší zemi zaznamenal období slávy a rozmachu, miliony vyrobených kusů, spoustu sportovních úspěchů a celosvětové uznání. Bohužel také období bezvýznamnosti. Máme se ale pořád k čemu vracet a být na co hrdi.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše