Internationale Maschinenbaumesse

Übersetzung nicht verfügbar.

Ostravští studenti pomáhají vyvíjet elektromobily

Hned dvě želízka v ohni měli studenti z Fakulty materiálově technologické z vysoké školy báňské – Technické univerzity v Ostravě v soutěži o Zlatou medaili MSV 2019. Konkrétně v kategorii inovace v transportu a logistice to byla bugina StudentCAr E-Buggy a sportovní elektromobil StudentCar SCX, který dokonce Zlatou medaili získal.

Výroba studentských aut na VŠB-TU má už více než desetiletou tradici. Zatímco Fakulta strojní se specializuje na výrobu a zdokonalování studentské formule, tak studenti převážně doktorských studií na Fakultě materiálově technologické zaměřili svou pozornost na elektromobily. Zatím vyrobili dva. Elektromobil StudentCar SXC a nově také elektro-buginu E-Buggy.

Na výrobě aut vznikajících v dílnách, které si studenti zřídili přímo ve škole, se podílí vedle studentů doktorských studií také studenti inženýrských či bakalářských oborů. Ačkoli zájem není takový, jaký by si jejich starší spolužáci přáli, s formou výuky praxí jsou spokojeni. „Zjistili jsme, že pro naši výuku platí princip: navrhnout, prozkoumat, prověřit a prověřit v praxi. Auta začínáme konstruovat od návrhu, poté to převádíme v rámci cvičení do praxe, takže to vyrábíme. A na konec je i testujeme. Například na polygonu Tatry v Kopřivnici. Ten máme nejblíže,“ konstatuje Petr Sehnoutka, jeden z tvůrců StudentCar.

Proces výroby aut je víceletý. Zatímco bugina byla hotová za necelé dva roky, výroba modelu SCX trvala od náčrtu až po zhomologování, tedy schválení úřady k používání v běžném provozu, přibližně čtyři roky. Na stavbě aut se podílí zhruba patnáctičlenný tým, který je doplněn o studenty VŠB. Ti se podílejí buď přímo aktivně, kdy pomáhají elektromobil stavět, nebo se podílejí skrze své bakalářské či diplomové práce. Avšak nejen studenti ostravské univerzity pomáhají při konstruování těchto vozidel. Také studenti zlínské University Tomáš Bati přiložili ruku k dílu a pomohli s návrhy aut, jejichž konstrukce se ujali jejich ostravští kolegové.

Zatímco E-Buggy je vozítkem spíše do terénu a proto není jeho maximální rychlost příliš vysoká, u modelu SXC se pohybuje kolem 200 km/h a zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za pět vteřin. „Auto má čtyři elektromotory, pro každé kolo jeden. Jsou tam naprogramované virtuální diferenciály, takže si člověk může zvolit, zda chce přední či zadní náhon,“ popisují tvůrci svůj sportovní model. „Bugina má pohon také čtyři krát čtyři, zpřevodovaná docela zkrátka, takže jsme zvědavi na její výkon v terénu. Má sestupné převodovky, takže poloosy končí nad středem kola,“ popisuje Sehnoutka.

Výroba elektromobilů není levná záležitost. Výroba modelu SXC stála celkem 17 milionů korun, nicméně drtivou většinu platili z nejrůznějších grantů a z podpory MS kraje nebo Technologické agentury České republiky. V porovnání s modelem SCX byla E-Buggy mnohem levnější a vznikla za podpory české automobilky Škoda Auto. Je důležité podotknout, že prototypů modelů SCX vzniklo během deseti let několik.

Za svou snahu byli studenti ze severu Moravy odměněni a na Mezinárodním strojírenském veletrhu získali Zlatou medaili právě za model SCX v kategorii Inovace v transportu a logistice, kterou si na brněnském výstavišti i slavnostně převzali.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše