Translation is not available.

Sto let strakonické zbrojovky

Oslavit celé století existence značky je věc pozoruhodná. V loňském roce sta let existence dosáhla značka ČZ, stejně proslulá motocyklová značka, jako o deset let mladší Jawa.

Původně vznikla strakonická strojírna jako zbrojovka a výroba motokol byla spuštěna až v roce 1932 jako doplňkový program. Osvědčil se a stal se postupně nosným programem. Strakonická ČZ před válkou nabízela na svoji dobu širokou modelovou řadu dvoudobých motocyklů, od motokola 98 cm3 až po dvouválcový půllitr se sajdkárem. Motocykly ČZ spolehlivě sloužily dokonce i v ozbrojených složkách první republiky.

Na rostoucí poválečnou poptávku po motocyklech reagují ve Strakonicích výrobou třech variant stopětadvacítek ČZ, tou čtvrtou byl model ČZ 125/150 C, stejně populární ve své kubatuře, jako mytizovaný  „pérák“ Jawa 250. Roku 1954 se z České zbrojovky staly České závody motocyklové, národní podnik. Modelová řada byla rozšířena v roce 1957 rozšířena o skútry Čezeta.

Už koncem padesátých let byl vyroben miliontý motocykl ČZ. Motocykly ČZ se začaly prosazovat i ve sportu, přibývala cenná umístění v terénních soutěžích včetně Šestidenní, v silničních závodech i v motokrosech. V letech 1947 až 1962 si značka ČZ odnesla ze Šestidenní osmkrát vítězství ve stříbrné váze a šestkrát v mezinárodní trofeji. Vrcholem byla šedesátá a sedmdesátá léta, kdy motokrosové stroje ČZ představovaly absolutní světovou špičku.

V mistrovství světa vítězily od roku 1964 nepřetržitě do roku 1969, pak ještě v roce 1975 v MS družstev. Celkem osm světových prvenství a deset titulů vicemistrů světa zapisuje nesmazatelně značku ČZ do historie tohoto sportu. Titul, i když neoficiální, patří ČZ a Jaroslavu Faltovi také z roku 1974. Značka ČZ se až do začátku sedmdesátých let věnovala i silničnímu motocyklovému sportu, a to úspěšně v padesátých a šedesátých letech zásluhou konstruktérů Jaroslava Waltera a Františka Pudila. Proslulosti dosáhl poslední ze strakonických závoďáků, čtyřdobý čtyřválec ČZ 350. Ve Strakonicích se nadále vyráběly jednoduché cestovní dvoudobé jednoválce nižších kubatur, v Jawě dvouválcové třistapadesátky.

Od roku 1963 se i dvouválcové motory Jawa a další komponenty pro týneckou továrnu vyráběly ve Strakonicích. Jawa nedokázala uspokojovat poptávku po třistapadesátkách ze strany tehdejšího SSSR, a tak i ve Strakonicích se začaly montovat cestovní motocykly ČZ 350 typ 472 s agregátem Jawa. ČZM stejně jako Jawa doplácela na rigidní centrální plánování a orientace na sovětský trh zbavila obě značky šance na budoucí existenci.

Přestože motocyklová výroba v tehdejším Československu byla po roce 1989 už desítky let za svým zenitem, snažilo se vedení státního podniku ČZM ještě najít strategického partnera na záchranu motocyklové výroby. Italská Cagiva, která měla tuto roli sehrát, se nakonec ukázala jako zcela nestrategický partner, a tak výroba motocyklů se značkou ČZ skončila v listopadu 1996. Následující rok došlo k uzavření motocyklového závodu ve Strakonicích a ukončení činnosti společnosti ČZ Cagiva. Počet vyrobených jednostopých vozidel vyrobených ve Strakonicích od roku 1932 se tak zastavil na číslovce 1 940 285.