Life!

Translation is not available.

Elektrokola, fenomén současnosti

Pokud přemýšlíte, že na novou sezonu sobě či rodině pořídíte nové kolo, máte skvělou příležitost obhlédnout obří nabídku jednotlivých společností v pavilonu V brněnského výstaviště. Značnou část zabírají e-kola, jejichž problematice je věnovaný rozsáhlý odborný program.

Součástí festivalu Life! se stala sekce věnovaná cyklistice a jde o velkou přehlídku, které jednoznačně dominuje stále atraktivnější elektrokola. Jde o velmi rychle rostoucí segment na trhu a v posledních třech letech se počet uživatelů raketově rozšířil i v Česku. Ve „véčku“ najdete stroje pro rodinné vyjížďky i do těžkého terénu. A také nejdražší veletržní kousek – Bianchi e-SUV, které přijde na 274 tisíc korun.

Hned ze startu se cyklistice a zejména e-kolům věnuje odborná konference, která trvá celý den. Svoje příspěvky přednáší zástupci dovozců a výrobců a také například Lesů města Brna či Lesů ČR. „Chceme přispět k diskusi, která se kolem elektrokol rozvíjí. Slýcháme i hodně negativní věci, jako je velký počet turistů v místech, kam se dříve nedostali, a s tím spojená negativa pro přírodu. Výrobci a dodavatelé se k tomu staví zodpovědně a snaží se uživatele vzdělávat," řekl mluvčí Veletrhů Brno Jiří Smetana.

Na diskuzním programu nazvaném Jízdní kola a elektrokola – sport současnosti a mobilita budoucnosti se mluví také o bezpečnosti, pohybu v přírodě nejen na e-kolech a tématem je, jak se elektrokola a e-koloběžky stávájí součástí městské mobility.

K bezpečnosti nejen při projížďce na elektrokole promluvil za jihomoravské policisty ČR Jindřich Rybka: „Kolegové z Německa a Rakouska nám závidí, že máme nulovou toleranci alkoholu.“ O bezpečnosti mluvil také například Marek Lahoda, královopolský zastupitel, který řekl, že podle průzkumů až 55 procent dospělých cyklistů nejezdí s helmami. Uzákonit jejich nošení, byť dovedou zachránit život, je však ošemetné. „Řekneme cyklistům, že jízda na kole je nebezpečná a klesne počet cyklistů, tento předpoklad potvrzují zkušenosti ze zahraničí,“ poznamenal Lahoda.

S prudkým nárůstem zájmu o elektrokola souvisí řada otázek. Je e-kolo sportovní pomůcka nebo dopravní prostředek? Jak se změní legislativa týkající se elektrokol a jaké typy a pohony se ještě objeví nejen v příští sezoně? To jsou témata, na něž se zaměří odpolední konference E-bike na pódiu pavilonu V.

Její body jsou:

  • Elektrokolo jako jako legální produkt. Výkon, rychlost, normy a předpisy. Petice za zvýšení dopomoci motoru na 32 km/h.
  • Jaké typy e-kol se bude prodávat v EU a u nás 2020?
  • Jaký je současný prodej elektrokol?
  • Nová elektrokola: Cargo, Gravel, Nové motory, typy a kapacity baterií.

Dojíždět na elektrokole láká celou čtvrtinu Evropanů

Že jsou elektrokola fenomén, vyplývá také z nedávného výzkumu společnosti Shimano, který zveřejnil časopis Electric Bike Action Magazine, který se taktéž sekce BIKE Life! účastní a můžete se s jeho zástupci v pavilonu V setkat.

Studie, které se zúčastnilo přes dvanáct tisíc respondentů z deseti různých zemí, ukázala, že bezmála čtvrtina Evropanů zvažuje přechod z klasických dopravních prostředků do sedla elektrokola. Jsou ochotní si jej pořídit a dojíždět na e-kole do zaměstnání či za jinými denními povinnostmi. Zatímco například v Nizozemí si přechod do sedla elektrokola umí představit čtyřicet sedm procent dotazovaných, ve Velké Británii je podobně smýšlejících občanů pouhopouhých jedenáct procent. Velké naděje do elektrokol vkládají také Španělé (39 %), Italové (33 %) a Belgičané (31 %), spíše skeptičtí naopak zůstávají Francouzi (18 %) a Švédi (15 %).

Důvodů, proč lidé zvažují přechod z automobilů, motocyklů a prostředků hromadné dopravy právě na elektrokola, průzkum odhalil hned několik. Třicet čtyři procent dotazovaných uvedlo, že by se jízdou na elektrokole rádi udržovali v dobé fyzické kondici. Třicet procent respondentů se zaštiťovalo ochrannou přírody, dalších třicet procent se doznalo k prosté snaze ušetřit. K nejvíce odrazujícím faktorům se potom řadí nebezpečí nepříznivého počasí (37 %), vysoká cena elektrokola samotného (34 %) a v neposlední řadě obava, že do práce přijedete zpocení a špinaví (25 %).

More news from the fair trade

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše