International Engineering Fair

Translation is not available.

C-ROADS: Česká republika řeší projekt, který učí auta spolu komunikovat

Česká republika je zapojena do mezinárodního projektu C-ROADS, jehož smyslem je – jednoduše řečeno – zlepšení plynulosti provozu a zvýšení bezpečnosti na evropských dálnicích, silnicích a v metropolích. Aktuálně je do projektu zapojeno 18 zemí a 43 měst. Sto tisíc kilometrů silnic a dálnic, městské křižovatky, vybrané železniční přejezdy, vozidla MHD a další osobní i profesní automobily – to vše je propojeno prostřednictvím kooperativního inteligentního systému dopravy C-ITS, který získává, vyhodnocuje a sdílí data a informace. V jednotlivých zemích momentálně probíhají pilotní projekty, které testují různé modelové dopravní situace. S nasazením systému do ostrého provozu se počítá v letech 2020-2021.

„Jde o komplexní a inovativní nástroj, který podpoří naše cíle v oblasti dopravy, což je posílení plynulosti dopravy, případně zvýhodnění či upřednostnění jednotek integrovaného záchranného systému. Důležitá je oblast bezpečnosti silničního provozu, C-ROADS nám může pomoci snížit množství nehod a jejich následky,“ uvedl dnes na tiskové konferenci Martin Vavřina, státní tajemník českého ministerstva dopravy. Jeho slova podtrhla i některá čísla – jen za letošní rok došlo na českých silnicích k 74 250 dopravním nehodám. Ve 170 případech číhalo nebezpečí na železničních přejezdech, kde si nehody vyžádaly 33 lidských životů.

Na dnešní tiskové konferenci „Učíme auta spolu komunikovat“ získali novináři představu o tom, co všechno v rámci projektu C-ROADS dělá Česká republika, i srovnání se situací v Maďarsku a Rakousku. V ČR existuje šest pilotních lokalit, kde je momentálně systém zkoušen.

Jedná se o vybraný úsek D1 v okolí Brna, kde se testují základní scénáře, jako je varování před dopravní zácpou nebo prací na silnici či upozornění na blížící se vozidlo hasičů nebo záchranky. V samotném Brně, kde bylo palubní jednotkou systému osazeno 11 vozidel a 31 pevných lokalit, se zkouší například varování při průjezdu vozidla na červenou, přičemž systém dokáže komunikovat i se semafory, umí vyhodnotit, kdy křižovatkou projede například hasičský vůz a ve správný čas rozsvítit zelenou. V Brně, Ostravě a Plzni se také zkouší varování různého druhu pro řidiče MHD, například pohyb chodců ve vozovce v okolí zastávek, místo možného střetu s protijedoucí tramvají a podobně.

Dalšími testovanými lokalitami jsou koridory mezi Rotterdamem, Frankfurtem a Vídní, čtyři železniční přejezdy v Ústeckém a Pardubickém kraji a také hraniční přechody. Řidič, který systém používá, by totiž vůbec neměl poznat, že přejel z jednoho státu do druhého a přitom musel zařízení znovu nastavovat nebo cokoliv podobného řešit.

Bronislav Kocman, vedoucí pracovitě IZS a služeb HZS Jihomoraského kraje, dnes na MSV komentoval video, které představovalo ukázku jízdy hasičského vozu, vybaveného již zmíněným systémem. „Projekt C-ROADS už funguje a pomáhá zachraňovat životy. Pro nás je důležitý čas, hasiči v Brně dojedou v průměru na místo zásahu za osm minut. Vidím i vizi pro město Brno. Dovedu si představit, že v každém našem voze budeme mít kooperativní jednotku, která bude pomáhat plynulé dopravě a my pojedeme k požárům na zelenou.“

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše