Translation is not available.

Majitelé butiků znají své zákaznice tak dobře, že na veletrhu objednávají přímo pro ně

„Je to pro mě už 28. ročník veletrhů STYL a KABO,“ říká Ľudovít Mičuda, který je tajemníkem sekce textilního, oděvního, kožařského a obuvnického průmyslu ve Slovenské obchodní a průmyslové komoře a dlouhodobě zajišťuje účast slovenských vystavovatelů. V rozhovoru jsme se dotkli nové koncepce veletrhu i obchodních zvyklostí.

Letošní ročník spojil oba veletrhy do společného pavilonu. Jak se vám tato podoba líbí?

Novou koncepci veletrhů a změnu pavilonu považuji za velmi dobou. Vizuálně je to perfektní, na expozice je krásný pohled a organizace pavilonu po sekcích je vynikající. Spojení veletrhů do jednoho prostoru by mohlo přinést synergický efekt. Dokonce mírně stoupla slovenská účast, která se v posledních letech drží přibližně na stejné úrovni. Máme tu 20 slovenských vystavovatelů, z toho třináct na veletrhu STYL a sedm na KABO. Jsou mezi nimi i tři nováčci, ale většinou jde o firmy, které vystavují pravidelně už nějakých dvacet let. Přijeli jak slovenští výrobci, tak obchodníci, na Stylu je to asi půl na půl.

Slovenské firmy vždy patřily a patří spolu s polskými a německými k nejpočetněji zastoupeným. Proč jejich zájem stále trvá?

Na Slovensku se rozpadl velkoobchodní systém a žádný kontraktační veletrh tam už neexistuje. Brno je dnes jediný B2B veletrh pro Česko i Slovensko, proto ho využívají i slovenští obchodníci. Majitelé butiků potřebují někde kontrahovat, vlastně i kvůli nim se teď STYL a KABO konají od soboty do pondělka, aby mohli přijet na veletrh v době, kdy mají zavřené obchody. A je zajímavé, že řada majitelů butiků tady nakupuje přímo pro konkrétní osoby. Znají svou klientelu tak dobře, že už odhadnou, které šaty se budou líbit jaké zákaznici. Znají styl těchto dam a třeba i vědí, co budou kdy potřebovat na jakou příležitost. Butiky na menších městech jsou o osobních vztazích.

Jak slovenští vystavovatelé hodnotí svoji účast?

Hovořil jsem tu s vícero slovenskými firmami a některé mají problém s příliš teplou zimou. Nakoupené zimní zboží se neprodalo a obchodníci dělají na příští sezonu menší objednávky. Ale firmy, které vystavují s námi na stánku pod hlavičkou komory, byly spokojené. Oba trhy jsou stále silně propojené a slovenští výrobci mají v České republice hodně zákazníků, takže je pro ně důležité tady být. Například náš spoluvystavovatel Praktik móda Žilina prodává v Česku asi 85 procent své produkce. Český trh je pro ně zajímavější než slovenský, prodává se jim tu lépe a kontrahují právě na veletrhu STYL. Pak dodávají systémem, že v každém městě mají jednoho exkluzivního odběratele.

Co byste veletrhům módy poradil do budoucna?

Myslím si, že organizátoři udělali opravdu maximum pro to, aby se veletrh udržel. Těžko vymyslet ještě něco dalšího nad tento rámec, i ceny jsou díky spojení do jednoho pavilonu výhodnější. Promo je dobré, chodí sem kolem pěti tisíc návštěvníků. Teď záleží už jen na firmách, jestli tu chtějí být.