STYL

Translation is not available.

O módě s Pavlem Jevulou: V roce 2020 jedu na severské vlně

Oděvní designér Pavel Jevula každoročně hledá inspiraci pro své autorské kolekce v diametrálně odlišných oblastech. Například před třemi lety zabrousil do světa filmových festivalů, kdy modely nejen pro filmové fanoušky včetně psaníček a broží vyrobil z filmových pásů. V roce 100. výročí vzniku naší republiky vsadil na státní barvy, materiály „Made in Czech“ a trojici slov Reminiscence / Respekt / Republika. Aktuální autorská kolekce pro podzim/zimu se zrodila díky jeho cestě na sever Evropy, kde čerpal nové nápady.

Vaše nová autorská kolekce se jmenuje Island a tvoří ji hlavně ručně pletené svetry a kabáty z vlny. Jak vznikla a jak byste ji charakterizoval?

Kolekce ručně pletených svetrů z organické merino vlny je barevně laděná do odstínů severské přírody, mechů, brusinek i borůvek, chladného vzduchu i oceánu. Design a barevnost vznikly na cestách po Islandu, svetry však byly ručně vyrobeny v Česku. Upletly je moje mamka a teta, dvojčata na penzi. Práce na nich byla pro nás radostí i rodinnou terapií. Svetry jsou designovány jako sety s nákrčníkem, který tvoří rolák, a čepicí. Součástí kolekce jsou také mikiny a vlněné kabáty, doplňují ji 3D šperky české značky Vo-ka z aktuální kolekce “Na hory”.

Tyto modely jsou určeny hlavně na zimu, ale co léto a inspirace? Jsou pro vás zajímavé nebo překvapivé některé trendy právě pro letní období?

Pro mě je nejvíc překvapivé, že se opět vrací dámská i pánská móda 70. a 80. let, kdy se uvolňují siluety a mizí obepnuté kalhoty, objevují se oversize modely, objemnější saka, rozšířené klopy i nohavice a různé široké šaty v hippies stylu s divokým vzorováním. Pohybuji se v oboru skoro třicet let a pro mne je to vlastně druhý retro návrat v tomto duchu. Přiznám se, že to není móda, která by mne moc lákala, takže i v létě se budu spíše zaměřovat na klienty, kteří více než trendy hledají originální autorský rukopis.

Dá se říct, podle vašich zkušeností z roku 2019, že je po autorské módě stále poptávka? Nejsme už zcela v Česku převálcováni obchodními řetězci a různými e-shopy?

V mém obchodním modelu nelze nevnímat roli řetězců a e-shopů, ale v zásadě mi nevadí a nemá cenu se jim bránit. Lidé jsou stále více zrychlení a pohodlnější a nechtějí trávit spoustu času v obchodech. Na druhou stranu ale pořád hledají něco nového a jsou hladoví po čerstvých tvářích a jménech. Pro mne osobně byl rok 2019 úspěšný, a to vnímám jako signál, že kupní síla v Česku je stále silná, lidé u nás nakupují a preferují české tvůrce a českou výrobu. Ale možná se pohybuji ve své sociální bublině. Já sám jsem nikdy nenakupoval oblečení přes internet.

Nakolik tento stav ovlivňují média a různí influenceři na sociálních sítích?

Myslím si, že obecně média v našem segmentu sehrávají důležitou roli a hodně přispívají k tomu, že lidé, kteří se zajímají o módu, jsou ochotni a schopni nakoupit to, co je hodně propíráno.  Zmíněný e-shopový prodej na to logicky navazuje.

Myslíte si, že i v módě by se dala najít „slova roku 2019“, podobně jako v politice to byli „čučkaři“, „motýle“, „klima“, „Gréta“ a další?

Myslím, že ano, například „recyklace“ nebo „upcyklace“, tedy vytváření něčeho nového ze  starého oblečení. Tato technika se promítá i do aktuálních trendů, i když je otázka, nakolik se ji podaří prosadit masově. U velkých nadnárodních firem jsme spíše svědky vintage stylu, kdy nové věci působí dojmem, že jsou sešity z použitých věcí.

Foto: Jakub Joch

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše