Mezinárodní strojírenský veletrh

Přípravy velké výstavy 100RIES jdou do finiše

Do pavilonu A a jeho okolí, kde se chystá výstava 100ries, najíždí další a další exponáty. Po kolejích o víkendu třeba dorazí lokomotivy či tramvaje. Projekt, který je poctou československému průmyslu a připomínkou stého výročí české státnosti startuje stejně jako Mezinárodní strojírenský veletrh v pondělí 1. října. A také končí zároveň s ním - máte tedy 100 příběhů legend, díky nimž nás zná celý svět, možnost poznat do 5. října.

Určitě si udělejte čas a přijďte na brněnské výstaviště.

Co už v pavilonu máme a vybalujeme? Legendární tatrovku T87, s níž cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka procestovali Afriku a jižní Ameriku. První multifunkční soustružnicko-frézovací centrum na světě, které v roce 1983 na svět přivedli v Kovosvitu MAS. TAJMAC-ZPS do Brna zapůjčil historické stroje někdejšího ZPS. Své dva poklady přivezl už i Šmeral Brno. Dojely Zetory Cryctal - ten původní i zbrusu nový, "Erko" designéra Petra Novague nebo Škoda Garde, první sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku.

Z Muzea Blanenska dnes přijely exponáty, které připomínají legendu Ericha Roučky, muže, který vybudoval slavnou Metru a jako vůbec první pro svoje zařízení použil slovo robot, na čemž se dohodl s Karlem Čapkem. Na základě drama RUR vznikly i první takzvaní humaniodi. O tom všem se od pondělí na výstavě dozvíte.

1. Zetor Crystal - původní verze z roku 1968 a jeho novodobá verze
2. Seznamte se - "Boháro", legendární stroj z Kovosvitu
3. Pětivřetenový soustružnický sklíčidlový poloautomat ANK 135 z dílen někdejšího ZPS ve Zlíně (dnes TAJMAC-ZPS), který se vyráběl do roku 1967. Tento stroj v původním stavu pracoval u zákazníka až do konce roku 2012;  
4. Humanoidi podle Miroslava Císaře, který panáky začal tvořit v roce 1926. Dnes se o postavy ze tří druhů dřeva, které se díky důmyslnému systému dovedou pohybovat, stará vnuk stvořitele Jaroslav Staněk ve své firmě Amest; 
5. "Erko" designéra Petra Novague je poctou legendárnímu oranžovému kupé Škoda 110R, ale hlavně jeho ultimativní verzi 200RS; 
6. Vystavená Škoda 743 Garde kupé pochází z roku 1982 a má výrobní číslo C 7000001. Jde o historicky první, sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku. Vzadu už stojí tatrovka T87, zatím zakrytá; 
7. Detail tryskového stavu, revolučního stroje Vladimíra Svatého, který neuvěřitelně zefektivnil výrobu textilií; 
8. Detail lisu EE12A. Jde o téměř devítitunový stroj, který byl v brněnské firmě Storek a následně i ve Šmeralových závodech Brno (dnes Šmeral Brno) vyráběn v období druhé světové války a těsně po ní.