International Engineering Fair

Translation is not available.

Přípravy velké výstavy 100RIES jdou do finiše

Do pavilonu A a jeho okolí, kde se chystá výstava 100ries, najíždí další a další exponáty. Po kolejích o víkendu třeba dorazí lokomotivy či tramvaje. Projekt, který je poctou československému průmyslu a připomínkou stého výročí české státnosti startuje stejně jako Mezinárodní strojírenský veletrh v pondělí 1. října. A také končí zároveň s ním - máte tedy 100 příběhů legend, díky nimž nás zná celý svět, možnost poznat do 5. října.

Určitě si udělejte čas a přijďte na brněnské výstaviště.

Co už v pavilonu máme a vybalujeme? Legendární tatrovku T87, s níž cestovatelé Miroslav Zikmund a Jiří Hanzelka procestovali Afriku a jižní Ameriku. První multifunkční soustružnicko-frézovací centrum na světě, které v roce 1983 na svět přivedli v Kovosvitu MAS. TAJMAC-ZPS do Brna zapůjčil historické stroje někdejšího ZPS. Své dva poklady přivezl už i Šmeral Brno. Dojely Zetory Cryctal - ten původní i zbrusu nový, "Erko" designéra Petra Novague nebo Škoda Garde, první sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku.

Z Muzea Blanenska dnes přijely exponáty, které připomínají legendu Ericha Roučky, muže, který vybudoval slavnou Metru a jako vůbec první pro svoje zařízení použil slovo robot, na čemž se dohodl s Karlem Čapkem. Na základě drama RUR vznikly i první takzvaní humaniodi. O tom všem se od pondělí na výstavě dozvíte.

1. Zetor Crystal - původní verze z roku 1968 a jeho novodobá verze
2. Seznamte se - "Boháro", legendární stroj z Kovosvitu
3. Pětivřetenový soustružnický sklíčidlový poloautomat ANK 135 z dílen někdejšího ZPS ve Zlíně (dnes TAJMAC-ZPS), který se vyráběl do roku 1967. Tento stroj v původním stavu pracoval u zákazníka až do konce roku 2012;  
4. Humanoidi podle Miroslava Císaře, který panáky začal tvořit v roce 1926. Dnes se o postavy ze tří druhů dřeva, které se díky důmyslnému systému dovedou pohybovat, stará vnuk stvořitele Jaroslav Staněk ve své firmě Amest; 
5. "Erko" designéra Petra Novague je poctou legendárnímu oranžovému kupé Škoda 110R, ale hlavně jeho ultimativní verzi 200RS; 
6. Vystavená Škoda 743 Garde kupé pochází z roku 1982 a má výrobní číslo C 7000001. Jde o historicky první, sériově vyráběný osobní automobil na Slovensku. Vzadu už stojí tatrovka T87, zatím zakrytá; 
7. Detail tryskového stavu, revolučního stroje Vladimíra Svatého, který neuvěřitelně zefektivnil výrobu textilií; 
8. Detail lisu EE12A. Jde o téměř devítitunový stroj, který byl v brněnské firmě Storek a následně i ve Šmeralových závodech Brno (dnes Šmeral Brno) vyráběn v období druhé světové války a těsně po ní.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše