Na veletrhu IDET se představí čtyři uchazeči o rekordní armádní zakázku

Tendr na dodávku 210 bojových vozidel pěchoty v hodnotě 53 miliard korun je největší zakázkou v historii Armády ČR. O výrobci by se mělo definitivně rozhodnout v druhé polovině letošního roku. Veletrh IDET přinese jedinečnou příležitost porovnat na jednom místě všechny čtyři porovnávané projekty.

Nové obrněnce mají nahradit stávající bojová vozidla pěchoty BVP-2, která v naší armádě slouží už přes třicet let. O dlouho připravovanou megazakázku se ucházejí čtyři dodavatelé. Britsko-švédský výrobce BAE Systems nabízí vozidla CV90. Společnost General Dynamics European Land Systems, která české armádě dodala již kolové obrněnce Pandur, je ve hře s vozidlem ASCOD. Další dva uchazeči jsou z Německa, konsorcium PSM, tedy společný podnik koncernů Krauss-Maffei Wegmann a Rheinmetall Landsysteme, nabízí vozidlo Puma a Rheinmetall samostatně vozidlo Lynx.

Čtyři výrobci vyzvaní k předložení nabídky nyní dokončují svá vozidla dle požadavků Armády ČR. Firmy tedy na svých expozicích vystaví verze, které budou velmi podobné konečné variantě. Bude to příležitost, aby si odborná i laická veřejnost porovnala nabídky všech čtyř uchazečů na jednom místě a zjistila, čím se od sebe jednotlivé projekty liší,“ očekává od jejich účasti Pavel Štefka, armádní generál v záloze a odborný poradce generálního ředitele společnosti Veletrhy Brno pro IDET, PYROS a ISET.

Čtyři projekty k porovnání

Koncern BAE Systems se o zakázku uchází s vozidlem CV90 od švédské zbrojovky Hägglunds. Na švédsko-českou spolupráci v obranném průmyslu je v letošním ročníku kladen velký důraz, vystavovat bude i Švédská asociace bezpečnostního průmyslu SOFF a o spolupráci v obranném průmyslu přijede jednat delegace vedená ministrem obrany Peterem Hultquistem. Řada bojových vozidel pěchoty CV90 nabízí 15 provozních variant a opírá se o zkušenosti z úspěšných bojových operací po celém světě včetně misí OSN a NATO. Expozice BAE Systems na veletrhu IDET 2019 chce prezentovat širokou škálu možností řady CV90 včetně variant, které dosud v České republice nebylo možné vidět.

General Dynamics European Land Systems je evropská divize americké společnosti General Dynamics Corporation. O českou armádní zakázku usiluje s pásovým obrněným vozidlem ASCOD, který už je ve výzbroji dalších armád NATO, konkrétně Rakouska, Španělska a Velké Británie. Všestranná platforma ASCOD navazuje na osvědčené technologie a nejlepší postupy z předchozích programů španělského PIZARRO, rakouského ULAN či britského AJAX. Jak už v předstihu informovali zástupci dodavatele, v expozici v pavilonu P budou vystavena dvě těžká pásová vozidla a jedno kolové vozidlo. Veletrh IDET označili za exkluzivní příležitost ukázat své schopnosti a technologie zákazníkům z České republiky a ze zemí střední Evropy.

Německé konsorcium PSM nabídlo české armádě vozidlo Puma, které se již osvědčilo jako nejnovější zbraňový systém pro německé ozbrojené síly. Puma S1 s rozšířenými schopnostmi je další generací bojového vozidla pěchoty, která ve své třídě nastavuje nové standardy pro ochranu, palebnou sílu a mobilitu.

Druhým německým uchazečem je společnost Rheinmetall s novým vozidlem Lynx. O přízeň návštěvníků veletrhu IDET chce bojovat i novou vizáží. Jak prošlo tiskem, technici v severoněmeckém městě Unterlüss, kde sídlí Rheinmetall, v uplynulých dnech pracovali i na nové kamufláži vozidla Lynxe a zvolili zabarvení velmi připomínající české Pandury.

Vysoký podíl českých firem

Nové obrněnce by měla česká armáda dostat postupně v letech 2020 až 2025 a sloužit by měly minimálně třicet let. Celkem 210 kusů má být v sedmi modifikacích a součástí kontraktu budou zhruba tři desítky servisních a dílenských vozidel na kolovém podvozku. Při výběru má hrát důležitou roli také zapojení českých firem do výroby. Podíl českých výrobců by podle ministerstva obrany měl dosáhnout minimálně 40 procent z nabídkové ceny zakázky.

Podíl českých firem na rekordní zakázce chce ohlídat Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu ČR (AOBP), která v rámci svého poradního orgánu Rady ředitelů zřídila Sekci lokalizace průmyslové spolupráce. Prezident AOBP Jiří Hynek vysvětlil, že tato sekce pomůže, aby se slova zahraničních zbrojařů o zapojení českého průmyslu proměnila v činy. Zahraniční společnosti o zapojení českého průmyslu do zakázky na nová bojová vozidla pěchoty i do jiných projektů intenzivně hovoří. Ale z pohledu českého obranného průmyslu musí existovat reálné závazky dříve, než bude Ministerstvem obrany vítěz vybrán a kontrakt s ním uzavřen. Poté se totiž oslabí motivace vítězného dodavatele české firmy do výroby zapojit,“ konstatoval Jiří Hynek. AOBP upozornila, že stoprocentní přenos výroby bojových vozidel pěchoty na české území není možný, protože český průmysl nevyrobí speciální ocel pro korbu, podvozek vozidla, motor s převodovkou či kanón pro zbraňovou stanici. Kromě finální montáže a svařování koreb je pro český průmysl reálně prostor na dodávku některých subsystémů, např. optických přístrojů, hasicího systému, kabeláže, speciálních sedaček či řadu strojírenských součástí.

O spolupráci s českým průmyslem se bude jednat i na veletrhu IDET, kterého se účastní potenciální čeští dodavatelé v čele s firmami jako VOP CZ, Ray Service, Meopta a mnoha dalšími. „Podle požadavku výběrového řízení bude zapojení firem českého obranného průmyslu poměrně vysoké a v Brně se o něm určitě bude jednat. Na veletrhu budou vystavovat také české firmy, které by se na zakázce mohly podílet jako subdodavatelé například optiky, spojovacích prostředků, IT a podobně. Veletrhy totiž nejsou jenom o vystavování jednotlivých výrobků, ale také o setkávání odborníků, výměně názorů a komunikaci, protože tak vznikají různé kooperační projekty, k nimž by jinak třeba ani nedošlo. Z praxe znám řadu úspěšných společných projektů, které byly zahájeny právě jednáním na některém veletrhu,“ uvedl k tomu bývalý náčelník generálního štábu Pavel Štefka.