SALIMA 2018

Řetězce chtějí prodávat potraviny od lokálních výrobců, hledaly je na Salimě

Veletrh navštívily desítky nákupčích našich největších obchodních řetězců a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR na svém stánku v pavilonu A1 radil potenciálním dodavatelům, jak splnit požadavky velkých obchodníků. Detaily nám v rozhovoru prozradil Radek Sazama, ředitel Komory řetězců ve Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Svaz obchodu a cestovního ruchu otevřel na letošní Salimě vlastní stánek, co bylo důvodem? 

Salima je veletrh dodavatelů, ne obchodníků, ale stánkem jsme tady chtěli našim obchodníkům vytvořit zázemí k jednáním s dodavateli. Naši členové sem přijíždějí, aby využili té výhody, že dodavatele najdou v jeden čas na jednom místě a mohou se s nimi osobně setkat, protože to je pro obchod vždycky důležité. Veletrh pomáhá rozvoji těchto obchodních vztahů, protože jich lze navázat hodně v krátkém čase, což je nakonec výhodné pro všechny.

Kolik zástupců obchodních řetězců na veletrh přijelo? 

Těžko to spočítat přesně, nákupní oddělení každého řetězce má pododdělení podle jednotlivých druhů zboží, ale mohlo to být do deseti nákupčích od každého z osmi řetězců, které jsou členy Komory obchodních řetězců SOCR. Konkrétně jde o řetězce Lidl, Kaufland, Penny, Billa, Ahold, Tesco, Makro a Hruška. Vedoucí nákupu se na veletrhu může sejít s dodavateli, povyprávět, získat zpětnou vazbu. Ale hlavní je opravdu to osobní setkání, protože během roku se s dodavateli kvůli pracovnímu vytížení často vůbec nepotká.

Může každá potravinářská firma, i ta malá rodinná, dodávat do řetězců?

Limitem je kvalita a objem výroby v čase. Když si náš člen nasmlouvá dodávku a dodavatel není schopen ji splnit, bude mít prázdný regál a spotřebitelé budou nespokojeni. Ale máme i dodavatele, kteří dodávají jen v daném regionu, protože lidé si na tuto nabídku zvykli, někde je třeba pečivo od lokálního pekaře. Pokud se osvědčí, může dodávat i do celé republiky. Samozřejmě pro řetězce je výhodné mít co nejméně dodavatelů s co největším objemem, protože každý další dodavatel znamená smlouvy a faktury navíc. Proto se třeba farmáři sdružují a dokáží si vzájemně vypomoci s plněním dodávek.

Zájem českých spotřebitelů o regionální potraviny roste. Jak se k tomuto trendu staví obchodní řetězce, pro které je naopak výhodné mít méně dodavatelů?

Více dodavatelů znamená vyšší administrativní náročnost, takže řetězce vítají, když se dodavatelé třeba sdruží. Na druhou stranu se český zákazník už více orientuje na kvalitu a podporuje lokální potraviny. Proto je podporují i obchodníci, třeba Penny hlásá, že 7 z 10 prodávaných výrobků je od českých producentů. A má to být dokonce 8 z 10, čili osmdesát procent prodávaných výrobků, takže ta tendence tady opravdu je. Nikdo nemá zájem vozit zboží ze zahraničí, protože k němu musí připočítat cenu za dopravné, logistiku a podobně. Výhodné je nakupovat tady zboží, které tím pádem může být čerstvé, bez konzervantů. A pokud to zákazník dokáže ocenit, je to výhodné pro všechny strany. Ale je potřeba, aby dodavatelé byli schopni naplnit kvalitu a objem v čase.

Co  jako svaz obchodníků na Salimě nabízíte výrobcům?

Prezentujeme tady spolupráci našich členů s lokálními dodavateli. Jejich konkrétní příběhy zveřejňujeme jako návod pro výrobce, kteří chtějí dodávat do řetězců, ale nevědí, jak na to. Začíná to třeba lokální spoluprací s jednou prodejnou, a když dodavatel potvrdí svoji kvalitu, může rozšířit produkci a dodávat i jinam. Obchodník má zájem na kvalitě a spolehlivosti dodávek, takže mu může pomáhat s podmínkami podnikání, jak s know-how, tak třeba finančně. Opravdu chceme prodávat výrobky od lokálních zpracovatelů, ale ti často mají problém splnit požadavky jako objem a kvalitu. Na stánku jim dáváme informace, co je potřeba udělat, aby se mohli stát dodavateli do řetězců. A pokud se jim to podaří, mohou touto cestou vyvážet i do zahraničí. V roce 2016 se přes naše členy zrealizoval vývoz českých potravin a nápojů za 16 miliard korun. Tyto firmy vyvážely a ani nemusely mít kancelář v zahraničí.

Jaký byl o nabídku ke spolupráci mezi vystavovateli na Salimě zájem?

Řádově nás tady oslovily desítky firem, mezi nimi i úplně nové. Některé vystavující firmy teprve nedávno vznikly a hledají své místo na trhu, s řetězci třeba ani nejednaly. Nebo jsou ve fázi, kdy si uvědomují, jak velké jsou odběry do řetězce a že by je nesplnily. Ale je důležité, aby firmy o této možnosti věděly a znaly podmínky, za kterých by do řetězce dodávat mohly.

Dovolte poslední otázku. Tradičně se tu udělují ocenění Zlatá Salima nejlepším exponátům. Jaký význam tato ocenění mohou mít z obchodního hlediska?

Určitě jsou důležitá ze zákaznického hlediska. Ocenění by měla nasměrovat zákazníky, aby si uvědomili, že jde o kvalitní výrobky, které by měli vyzkoušet. Obchodníci pak budou mít na pultech to, co zákazníci chtějí. Nemůžete zákazníkovi nařídit, co si má koupit, protože on půjde a vybere si. Někdo podle ceny, někdo třeba podle zdravého složení. Výhodou největších řetězců je, že nabídnou celou škálu jak co se týče ceny, tak co se týče kvality.

Děkuji za rozhovor.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše