GO a Regiontour

Translation is not available.

Karavanistů přibývá a jejich přehlížením přichází český turistický trh o velké peníze

V cizině jsou karavanisté žádanými a hýčkanými turisty, ale český cestovní ruch s nimi skoro nepočítá. Co by se mělo změnit, v rozhovoru vysvětlují představitelé Asociace kempování a karavaningu: její předseda Jan Bordovský (šéfredaktor Camping, Cars & Caravans) a ambasadorka Klára Hájek Velinská (bloggerka All4Camper.cz).

Jaké jsou v karavaningu trendy? Přibývá Čechů trávících dovolenou na kolech, tedy v obytném autě nebo přívěsu?

JB: V posledních letech počet karavanistů výrazně roste a přibývá hlavně mladších lidí. Pokud dříve převažovali uživatelé od 45 let výše, dnes jezdí karavanem i 25letí. Souvisí to s lepší cenovou dostupností karavanů, velkým trendem jsou i domácké přestavby starších dodávek na obytné vozy. Zároveň stoupá poptávka po takové dovolené v Česku, po kvalitních kempech, po celoročních kempech. Nároky na infrastrukturu rostou a uživatelé dnes čekají kvalitnější zázemí. Jeho zajištění je i cílem naší loni založené asociace. Chceme přispět ke zlepšení podmínek pro cestování obytnými vozy – zvyšovat kvalitu kempů a hustotu míst, kde se dá s obytným autem přenocovat, případně kde je možné vylít odpadní nádrže, zlikvidovat toaletu, dobít baterie, dopustit čistou vodu; jinak řečeno provést servis karavanů. V Evropě těchto míst existuje více než šest tisíc, u nás oficiálně deset nebo dvanáct. Jako asociace chceme působit na změnu formou osvěty mezi uživateli i zájemci o provozování. Zároveň tlačíme na úpravy v legislativě, aby budování těchto míst bylo co nejjednodušší.

Jan Bordovský

Co je u Čechů oblíbenější, karavan, nebo obytné auto?

KHV: Na to neexistuje jednoznačná odpověď, protože vždycky záleží na konkrétní rodině a jejím způsobu života. Rodiny s menšími dětmi si pořizují spíše obytné přívěsy, protože chtějí mít pevné zázemí na jednom místě a přívěs je prostornější a pohodlnější. Komu jde spíš o aktivní cestování a poznávací turistiku, dá přednost obytnému vozu nebo obytné vestavbě, tzv. camper van. Populace karavanistů mládne a tito lidé zpravidla začínají u obytných přívěsů, pak ale často přechází k obytným vozům.

JB: Obytné auto je vhodné pro častou změnu pobytu, ale třeba i do horských oblastí, na horší silnice. Je rychle sbalené a připravené vyrazit na další cestu.

KHV: Dovolená v pohybu rovná se obytný vůz nebo camper van. Karavaning ve smyslu kempování a pohody rovná se karavan. V každém případě všem nováčkům doporučujeme nejdřív si karavan, obytný vůz nebo vestavbu půjčit a vyzkoušet si, co právě jim nejlépe vyhovuje.

Na veletrzích cestovního ruchu GO a Regiontour byla expozice karavaningu poprvé, jak ji hodnotíte?

JB: Pro nás je to velmi zajímavá příležitost. Na specializované výstavě většina návštěvníků už má s karavaningem zkušenost, ale sem chodí lidé, kteří jezdí třeba stanovat a karavany teprve objevují. Vidíme v tom velký potenciál nalákat nové uživatele a zákazníky.

KHV: Za celou dobu veletrhu jsme se nezastavili. Chodí za námi lidé a ptají se: od otázek, co je to karavan a vestavba, až po zájemce, kteří to už znají, třeba jsou aktivními karavanisty a na veletrhu chtějí vidět, co zajímavého by mohli v naší krásné zemi navštívit. Karavaning a cestovní ruch prostě patří k sobě a nejde je oddělit. Proto spojení Regiontour a karavaning vidím extrémně pozitivně. Musím říci, že jsme takový úspěch ani nečekali.

JB: Stejně fungují i velké veletrhy cestovního ruchu v zahraničí. Vidím v tom obrovský potenciál a myslím, že přítomnost karavaningu byla důležitá i z dalšího důvodu. Byť je tento trend výrazně rostoucí, stále si mnoho českých měst a regionů neuvědomuje ekonomickou sílu cestovatelů v karavanech a obytných vozech.

Klára Hájek Velinská

Čím jsou karavanisté pro turistické destinace zajímaví, když si s sebou vezou vlastní bydlení?

JB: V Německu tito lidé za minulý rok přinesli ekonomice asi 11 miliard eur jenom tím, že kempovali a utráceli v daných destinacích. Majitelé karavanů jsou zpravidla finančně zabezpečení a aktivní lidé, kteří nechtějí jen přespat, ale ve městě se nají, nakoupí, navštíví místní atrakce, poznávají okolí. Přinášejí do města relativně dost peněz, podporují zaměstnanost. Chceme, aby si i česká města uvědomila, že karavanisté nejsou žádní podivíni, co si v autě ohřívají vlastní konzervy, ale naopak přínosní turisté. Karavanisté v místě utrácejí více než lidé v penzionech, cyklisté a podobně.

KHV: Naše kraje si to už začínají uvědomovat, s naší asociací spolupracuje Moravskoslezský kraj, zájem projevil Liberecký kraj, Jihočeský, Královéhradecký. Vidí nás jako součást cestovního ruchu.

Mohli by z rozmachu karavaningu profitovat i čeští poskytovatelé služeb v cestovním ruchu?

JB: Určitě. Dnes se navazuje na rozmach karavanismu ze sedmdesátých let, kdy to bylo velmi populární. Teď se to vrací, ale ne v podobě levného cestování, jde spíš o finančně náročnější koníček, skladba uživatelů je tedy jiná než kdysi. Ale tradici to v Česku má.

KHV: Posledních pět až sedm let je vidět, že trend karavaningu a kempování roste. Očekáváme, že počet uživatelů dále poroste, a je potřeba, aby na to infrastruktura byla připravená. Nejde jen o kempy, ale i o zázemí pro základní servis, třeba možnost vylít někam chemický záchod a dopustit si vodu. Takové zázemí může vybudovat penzion s dobrou restaurací a cyklostezkami v okolí. Nebo třeba farma, která nabízí agroturistiku, což je obrovský trend v zahraničí. Karavanisté pak navštíví TIC a místní památky, bude to výhodné pro všechny. Navíc jsme tranzitní země, což představuje obrovský a zatím nevyužitý potenciál.  Karavanisté ze severních zemí přes nás cestují směrem na jih a jen projíždějí. Sice by se u nás rádi zastavili a seznámili se s památkami, ale nemají k tomu potřebné zázemí. Je to obrovská výzva nejen pro kempy, ale pro celý český turistický trh.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován váš souhlas.
Příjmout vše