International Engineering Fair

Translation is not available.

Dynamiky už jsou na výstavě tři

Ví se pouze o dvou dochovaných exemplářích na světě. Jedno Aero 50 Dynamik po náročné rekonstrukci stojí v Regionálním muzeu Vysoké Mýto, druhé po „divoké“ opravě mají v kalifornské sbírce Blackhawk Collection.

V pavilonu A na výstavě 100ries teď ale - kromě zapůjčeného vysokomýtského majstrštyku někdejší karosárny Sodomka – stojí další dva. Jde o zmenšené modely vytvořené pomocí 3D tisku, na nichž se stejně jako na frézování sochy TGM podílí společnost MCAE Systems z Kuřimi. Ten v barevném provedení vznikl nedlouho po znovuzrození reálného Dynamiku, modré kousky se tisknout přímo v expozici. Všechny tři „bratříčky“ a další vznikající uvidíte v pavilonu A do pátku 5. října.

Fenomén Josef Sodomka a jeho Aero 50 Dynamik

Jak už bylo zmíněno, na světě existují pouhé dva exempláře, a kolik jich na silnice vyjelo doopravdy, dnes už nikdo neví. Jisté je, že vysokomýtský karosář Josef Sodomka stvořil jedno z nejkrásnějších aut předválečného světa – Aero 50 Dynamik. Aerodynamický kabriolet měl originální stahování střechy bez pomoci vnějšího nůžkového systému, charakteristické kapkovité blatníky zakrývající polovinu kol, dlouhou šípovitou přední kapotu, dominantní masku chladiče a luxusně vybavený interiér. Neodmyslitelné jsou rovněž přední reflektory zapuštěné v blatnících a ploutev na zadním víku kufru. Eleganci podtrhovaly ozdobné lišty. Jediné minus bylo ve slabém motoru.

S největší pravděpodobností tohoto skvostu Josef Sodomka, jehož otec proslul výrobou kočárů, vyrobil v letech 1939 až 1941 osm až devět kusů. Dokumentace o výrobě ani prodeji neexistuje, ale předpokládá se, že šlo o luxusní vozy na zakázku a každý byl originálem. Legendu jménem Aero 50 Dynamik zastavila válka a pak zejména nástup komunistů. Podnik Carroserie Sodomka byl znárodněn, v podniku Sodomku nechali jako technického vedoucího. O pár měsíců později se karosářské firmy spojily pod jednotnou značku Karosa (stejné jméno nesl podnik další hvězdy oboru – Oldřicha Uhlíka). Ale to není vše, StB Sodomku v roce 1950 obvinila z hospodářských deliktů a pokusu o útěk za hranice. Po ročním věznění nastoupil jako konstruktér a zkušební technik u Liazu. Muž, který uměl auta obléct do neuvěřitelné elegance a navrhl třeba i vůz Tatra 600 Tatraplán, do práce dojížděl plátěným velorexem. Zemřel v únoru 1965.

Jeho práce ohromuje dodnes, „Dynamiky“ obzvlášť. První z nich byl nalezen v 60. letech 20. století v arizonské poušti, poněkud svérázně renovován a pod jménem Arizona patří ke slavné americké sbírce. Vrak druhého vozu získalo v roce 2005 Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě, které se pustilo do jeho náročné renovace. Opravený kabriolet se v původním lesku slavnostně představil veřejnosti o tři roky později. Pak už zbývají jen dobové fotografie nebo film, v Aero 50 Dynamik se projíždí třeba Oldřich Nový jako Valentin Dobrotivý.

Nastavení cookies

Ke sledování a analýze návštěvnosti na našich webových stránkách používáme soubory cookies. Tyto soubory mohou obsahovat osobní údaje. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je dle platné legislativy vyžadován Váš souhlas.
Příjmout vše